Kinga Lezanska
Motivation som räcker hela 2006

Yoga, löpning och cykling är Nina Jansdotters träningsfavoriter. Att fokusera på att du ska lyckas är ett bra sätt att få mer motivation och inte tappa sugen, menar hon.

Bestäm dig en gång för alla för att du verkligen vill ha en sundare livsstil. När du
fokuserar på att lyckas blir du automatiskt mer
motiverad. Det menar Nina Jansdotter, beteendevetare och personlig coach, som gillar löpning,
cykling och yoga. Här är sex steg på vägen:

• Sätt upp mål. Vad vill du ha ut av din träning? Vill du komma i elitform eller räcker det med att klara av ett vanligt gympapass utan att du känner dig döende efteråt? Vad skulle det innebära för dig och ditt självförtroende, dina relationer, din vikt och din hälsa om du tränade regelbundet? När du vet det är det lättare att sätta upp realistiska mål och du kan fira när du nått dit eller en bit på vägen.
Belöna dig själv för dina framsteg, till exempel med ett nytt träningsplagg, en aromamassage eller en halvdag på cityspa.

• Använd din självkännedom.
Varje människa är unik. Alla gillar olika träningsformer. Välj något som känns lätt och inspirerande, som ger energi och glädje snarare än något som känns tungt och påtvingat.
- Vilken typ av träning passar dig (se testet nedan)?
- Vill du träna ensam eller i grupp?
- Vill du träna på bestämda tider i veckan eller hellre när du själv vill?
- Vill du träna ute eller inne?
- Vill du variera din träning med olika sorter eller vill du hålla fast vid en form som fungerar för dig?

• Visualisera ditt nya jag. Se dig själv som om du redan var där – frisk, sund och vältränad. Se hur mycket energi och hälsa du utstrålar när du kommit
i form, se dig själv flyga fram med lätta steg
i joggingspåret, hör kommentarerna från andra: ”Vad fräsch och vältränad du ser ut.”
Peppa dig själv med positiva affirmationer:
• Jag springer milen på XX minuter.
• Jag njuter av min träning.
• Jag gillar min sunda livsstil.
• Jag är frisk och glad.
• Jag har bestämt mig för att lyckas.
• Min kropp blir starkare och starkare för varje dag.
• Det är lätt för mig att nå mina mål.
• Jag säger ja till mig själv.
 
• Sök mer kunskap. Köp böcker och tidningar om träning (och kost för att maximera dina resultat). Anlita en personlig tränare eller motivationscoach och/eller gå på kurser och föreläsningar om träning och kost. Kunskapen gör att du lär dig att träna mer effektivt och anpassat efter dina förutsättningar.

• Fortsätt trots platåer. Motivationen går upp och ned. Ofta är det lätt i början. Du får snabba resultat och du känner dig lite hög. Sedan händer det att du kommer till platåer av olika slag, till exempel då du ger dig hän åt ”mentala sopor” som ”Det är ingen idé att fortsätta”, ”Jag har
ingen disciplin” och ”Det märks ju ändå ingenting att jag tränar på gym tre gånger i veckan.”
Byt ut dina negativa tankar mot positiva och fortsätt fastän det känns tungt ibland så kommer du att komma till perioder med mer lust och flow igen.

• Umgås med människor som ger dig stöd. Stärk dig själv genom att umgås mycket med människor i din omgivning som stöttar och inspirerar dig att hålla fast vid din vision
i vår. Hjälp varandra, kanske kan ni träna tillsammans?

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset