– Till skillnad från andra som snabbt gick över till mer intellektuell litteratur blev jag fast på deckarnivån, säger Sanji Tandan, tidigare vd för skivjätten Warners Sverigekontor, om sitt deckarintresse.
– Till skillnad från andra som snabbt gick över till mer intellektuell litteratur blev jag fast på deckarnivån, säger Sanji Tandan, tidigare vd för skivjätten Warners Sverigekontor, om sitt deckarintresse.

Sedan barnsben har Sanji Tandan varit deckarfantast, med särskild smak för de tuffare och mer hårdkokta varianterna som kallas
”crime”. Trött på de dåliga svenska översättningarna i crime-genren tog Tandan – annars mest känd som musikmogul – saken i egna händer och startade Kriminalförlaget. Sedan i somras har han lyckats knyta till sig sex av sina amerikanska favoritförfattare.

•• I stället för traditionella översättare har du låtit bland andra Mats Olsson, sportkrönikör på Expressen, översätta.
– Han har gjort en lysande översättning. Det blev uppenbart att man ska vända sig till folk som är lika tungt beroende av deckare som jag själv.

•• Ett vågat drag?
– Jag är och har alltid varit väldigt impulsiv. Jag går mycket mer på magkänslan än på hjärnan, och det är något jag ämnar fortsätta med.

•• Din fru fick dig att ta beslutet att sluta på Warner och starta eget skivbolag. Nu jobbar ni båda med Kriminalförlaget. Vad betyder hon för ditt yrkesliv?
– Hon är ju som alla livskamrater. De kommer med väldigt sunda tankar baserade på hur de upplever att man mår och tänker, och bortser från annat.

•• Du sålde kassettband i tonåren, startade musikaffär, gav ut den första svenska dansmusiken, tog hiphopen till Sverige … Det känns som att du alltid legat steget före. Är det samma sak med ”crime”?
– Jag vet inte. Jag tänkte bara publicera en bok, men till min förvåning upptäckte jag att nästan samtliga av mina favoritförfattare var lediga för den svenska marknaden. Det kändes nästan dumt att inte försöka göra något roligt bokmässigt.

•• Du har kallat dig själv ”superkommersiell”. Är det nyckeln till framgångarna?
– Det kan man nog säga. I skivbranschen ansågs det länge vara fel och fult att vara kommersiell. Man skulle vara nischad, svartklädd, seriös och bara göra sin grej. Jag har aldrig varit det och kommer aldrig att vara det heller. Det är inte så att jag ser på ”Bingolotto” varje vecka, men jag uppskattar saker som alla gör.

•• Finns det mycket elitism i förlags- och musikbranschen?
– Det finns definitivt i förlagsbranschen, tror jag, men det håller på att förändras. I musikbranschen har det redan förändrats.

•• Om du måste välja: music-lover eller book-lover?
– Jag är faktiskt book-lover.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset