Smarta chefer riskerar att uttrycka sig på ett sätt som skapar socialt avstånd.
Smarta chefer riskerar att uttrycka sig på ett sätt som skapar socialt avstånd.

Björn Hedensjö om problemen som kan uppstå då chefen är smartare än medarbetarna.

Intelligens brukar i forskning visa ett tydligt samband med hur bra vi gör ifrån oss på jobbet. Och precis som man kan tro så blir sambandet mellan IQ och arbetsprestation starkare ju mer komplicerade arbetsuppgifter vi ägnar oss åt – IQ är viktigare för arbetsresultatet i forskningslabbet än vid löpande bandet.

LÄS MER: Din kollega är ingen tankeläsare

För varje snäpp upp i IQ blir vi bättre på problemlösning, men hur ser det ut i yrken där det finns annat som är lika viktigt ‧– som i chefsyrken, där halva grejen är att få folk med sig? Den frågan bestämde sig ett forskarteam i USA och Schweiz att titta närmare på. Tesen var att chefer som är allt för smarta jämfört med sina arbetsgrupper presenterar lösningar på problem som är så komplicerade att medarbetarna inte klarar att göra något med informationen. Forskarna hade också en idé om att för smarta chefer riskerar att uttrycka sig på ett sätt som skapar socialt avstånd.

I studien skattade nästan 3000 medarbetare 379 chefers ledarskap, och forskarna kunde konstatera att hypotesen verkade stämma, åtminstone baserat på medarbetarnas subjektiva uppfattningar. Den uppskattade IQ-gränsen för chefer var 124, att jämföra med normalbegåvade 100 i IQ.

Anders Sjöberg, en svensk psykolog som driver forskningsbloggen Psychometrics tycker att resultaten är intressanta men varnar för att dra allt för långtgående slutsatser av en studie – än är det inte dags för rekryterare att säga nej tack till chefsämnen som är för smarta för sina medarbetare.

LÄS MER: Därför når inkompetenta män toppen

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset