43 procent av svenskarna känner sig tröttare på hösten, enligt en Yougov-undersökning. Men det flera sätt att få tillbaka energin.
43 procent av svenskarna känner sig tröttare på hösten, enligt en Yougov-undersökning. Men det flera sätt att få tillbaka energin.

Kortare, kallare och mörkare dagar påverkar humöret och hälsan för många svenskar. En färsk Yougov-undersökning visar att 44 procent av svenskarna känner sig tröttare under hösten. Men det finns metoder för att vakna upp ur höstdvalan.

Ljus och mörker styr människans cirkadiska rytmer, dygnsrytmen. Det är med andra ord inte konstigt att människor på jordklotets sydliga och norra delar, där dygnets timmar förändras med årstiderna, upplever skillnader i humör och välmående.

– Man kan säga att ljus och mörker styr människans inre cykler och påverkar hur vi mår. En del märker inte av det alls, för andra är skillnaden stor. Men det finns forskning på det, så det råder ingen tvekan om att det här existerar, säger psykologen Jenny Klefbom.

 

Enligt en ny Yougov-undersökning uppger 43 procent av svenskarna att de känner sig tröttare på hösten. Men det finns möjligheter att påverka humöret och välmåendet nu när dygnet blir kortare och mörkare.

Foto: Pixabay.

Promenera eller cykla till jobbet

Om avståndet till arbetet från hemmet tillåter, undvik bilen, tunnelbanan eller bussen. Dels får du på så vis nyttig motion, men också en dos D-vitamin.

Foto: Pixabay.

Ta vara på det ljus som finns

D-vitamin bildas naturligt i huden när den utsätts för solljus. Under sommarhalvåret råder ingen brist på D-vitamin, men under vinterhalvåret är det svårare att få den dagliga dosen. Se därför till vistas ute i den mån som är möjligt, förslagsvis på lunchen.

LÄS MER: Sara tacklade höstdeppen: ”Försöker tanka så mycket ljus jag kan”

– Många tar kosttillskott, men det kan jag tycka är onödigt i många fall. Det är trots allt inte jättemånga som lider av bristtillstånd i Sverige. I så fall bör man konsultera en läkare först. Jag tror att bra mat och beteendeförändringar har bättre effekt, säger Jenny Klefbom.

Foto: Pixabay.

Ät och sov på regelbundna tider

– Håll hårt på alla tidsmässiga rutiner. Försök att gå upp och lägga dig vid samma tider så ofta det går. Ät frukost, lunch och middag vid samma klockslag. Det finns forskning som visar att människan mår bäst av vanor, säger Klefbom.

LÄS MER: Svenska studien: Maten som ger dig ett längre liv

Rivstarta dagen

Tillhör du gruppen som snoozar en kvart för länge, skippar frukosten och stressar iväg till bussen eller tunnelbanan innan jobbet? Tänk om. I alla fall om du vill bättra på koncentration och prestation. Starta dagen med ett motionspass i stället.

– Det finns forskning som visar att barn som går eller cyklar till skolan har betydligt mindre koncentrationsproblem än barn som får skjuts. Det här gäller oss vuxna också. Att vara fysiskt aktiv innan man sätter igång med sitt jobb gör att man får mer gjort, och behåller fokus. För många kan det annars ta timmar att komma igång.

Foto: Pixabay.

Börja träna

Att träning har positiva effekter på kropp och sinne är sedan gammalt. Men om du tillhör gruppen som får din motion naturligt under sommarhalvåret, genom att bada, cykla, promenera och annat, så finns det en risk att du hamnar i osynk när den typen av aktiviteter begränsas under höst och vinter.

LÄS MER: Så tränar du upp löpningen inför loppet

– I sådana fall kanske man får göra sig en ansträngning och skaffa ett gym-kort eller liknande. Annars finns en överhängande risk att man hamnar i soffan efter mörkrets infall, säger Jenny Klefbom.

Foto: Unsplash.

Undvik att hamna i komfort-fällan

Ökar ditt intag av skräpmat och sötsaker under hösten, och unnar du kanske dig ett extra glas vin i soffan för att somna lättare? I så fall är du långt från ensam, men det finns bättre lösningar.

– Tyvärr är det ju så att vi mår bra av fett, på ett rent biokemiskt plan. Det ämnen som tillfälligt utsöndras när man äter en kanelbulle får människan att må lika bra som av att kramas eller av att ta ett varmt bad. Men jag skulle i alla fall välja kramarna framför kanelbullen. Det tror jag kan vara en bra idé för andra också.

LÄS MER: Fler dör av dålig kost i USA – och Sverige är inte långt efter

Foto: Pixabay.

Skala ned livet

Många tar på sig fler uppdrag och åtaganden än vad kropp och psyke orkar med. Om hösten gör dig nedstämd och trött, dra ned på dina måsten.

LÄS MER: Psykologen: Så här hanterar du din tentaångest

– Rensa bort onödiga krav och uppgifter. Säg inte ja till att vara klassförälder om du inte känner att du har massa tid över. Gör en översyn av livsplaneringen. Funkar det verkligen att barnen har så här många aktiviteter? Bör jag göra den här renoveringen nu? Undvik att slänga på dig slentrianmässiga saker som riskerar att få hela lasset att stjälpa.

Foto: Pixabay.

Gilla läget

Många känner sig låga på hösten, men hösten kommer alltid att komma tillbaka. Så, acceptera läget.

– Man kan omfamna sin depp litegrann. Man får acceptera att i november är det inte jättemånga som är sprudlande glada och pigga. Kämpa inte emot det som inte går att kämpa emot. Lika säkert som det är att tråkiga saker kommer hända i livet, lika säkert är det att det kommer bli november igen. Det är bara att acceptera att det är en del av livet.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset