NÄTREKORD. Näthandeln slog rekord under förra året, med en omsättning på runt 12 miljarder kronor, och ökar årligen med 30 procent, enligt Handelns utredningsinstitut.
De som valde bort varuhustomtar och trängsel för att klicka sig fram i lugn och ro hemma har inte heller ångrat sig.

Enligt Kelkoos undersökning säger sig fler än nio av tio julhandlare ha varit nöjda med sina nätinköp när de tillfrågats i mellandagarna. Lika många säger att de varor de beställt stämt överens med förväntningarna.
Även om nätkunderna varit nöjda finns det en stor okunskap om vilka rättigheter man har som konsument när man beställer varor på nätet.

Många tror sig också veta mer än de i själva verket gör. Sex av tio anser sig ha god eller hyfsad koll på vilka regler som gäller för näthandel, men bara hälften svarade rätt när deras kunskap sattes på prov med en enkel fråga om öppet köp.
– Det är en snårig djungel eftersom handeln sträcker sig över flera länders gränser. Både vi i handeln och konsumenterna skulle tjäna på om kunskapsnivån höjdes, säger Sabina Edrén, produktchef på Kelkoo.

I princip har du större rättigheter när du handlar över nätet än när du handlar i butik. Öppet köp får du alltid på köpet, något som inte alls är en självklarhet i butiken.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset