En nätkampanj mot gerillaledaren Joseph Kony har invaderat nätet. Men nu kommer kritiken. ”De får det till att handla om att USA är vår frälsare”.

Under bara tre dygn har en halvtimmes lång dokumentär om en för allmänheten ganska okänd gerillaledare – LRF-ledaren Joseph Kony – fått 21 miljoner visningar på Youtube. Lägg därtill det 11,6 miljoner visningar på Vimeo och att hashtagen #Kony är en av de mest kommenterade på Twitter, så börjar vi ana vilken viral spridning filmen fått.
Upphovsman är den San Diego-baserade organisationen Invisible Children, som startades av Jason Russell och hans vänner efter ett besök i Uganda.
Målet dokumentären och kampanjen är att gripa Joseph Kony – ledaren för den kristna gerillagruppen LRF, som gjort sig kända för att kidnappa barn och göra dem till barnsoldater och sexslavar.
Organisationen erbjuder allmänheten ett ”action kid” för att var och en ska kunna sätta upp affischer, dela ut flygblad och på så vis sprida budskapet. Ett annat sätt att nå ut är att värva kändisar, som gör reklam för kampanjen i Youtubeklipp, Twitter och Facebook. P Diddy, Rihanna, Justin Bieber och Oprah Winfrey är några av de som uppmärksammat kampanjen det senaste dygnet.
Grundarna hävdar att deras opinionsbildande arbete tidigare tvingat Obama att agera, då han i oktober skickade en militär styrka till Uganda. Det är inte helt okontroversiellt då kritiker menar att detta har medfört att USA fått en utökad militär roll i Afrika.
Allt fler kritiserar nu kampanjen. Jillian York, direktör för Electronic Frontier Foundation, menar att kampanjer i sociala media kan ha agendor som inte är uppenbara vid första klicket.
– Intentionerna är goda men när man inte har någon objektiv rapportering, blir dessa slipade kampanjer de som rapporterar, säger hon till den kanadensiska tidningen The Globe and Mail.
Även organisationens finansiering har kritiserats för dålig insyn och för att en för liten del av kakan går till Uganda.
Flera afrikanska skribenter och bloggare ser filmen som en förenklad bild av verkligheten. ”De får det till att handla om att USA är vår frälsare”, skriver den ugandiska journalisten Rosebell Kagumire på sin blogg.
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset