Alamy

"Hur ska vi som jobbar inom hemtjänsten kunna ta en paus när schemat går i ett", undrar Viki.

Ta en paus. Då blir du mer effektiv i jobbet. Det låter toppen. 

Men hur ska vi som jobbar inom hemtjänsten kunna ta en paus när schemat går i ett? När restiderna mellan kunderna är för korta. När våra arbetsgivare förväntar sig att vi ska jobba under vår halvtidslunch för att ta emot och fördela matlådor. Vill vi prata med samordnaren om kunderna så måste vi ta det på lunchen eller efter arbets­tid. På schemat finns ingen tid. Arbetsgivaren s­äger att vi ska ringa på kundens tid under hembesöket. Men oftast hinner vi inte, då de biståndsbedömda insatserna tar den tid vi behöver hos kunden eller så svarar inte samordnaren just då.

Hur ska vi kunna ta en paus när vi ständigt är ­jagade av klockan och har omöjliga scheman, bevakade av GPS. Om vi tar en paus så hotar arbetsgivaren med avdrag på lönen. 

De äldre, eller kunderna som det så vackert h­eter numera, förtjänar en bättre hemtjänst. De är trötta på sönderstressade slavar.  Det är inte meningen att kunderna skall trösta och ta hänsyn till trötta hemtjänstarbetare.

Nu är det nog. Politikerna måste göra något åt hemtjänstens villkor. Kunderna är inga robotar utan levande människor. De fungerar inte efter klockor och inrutade scheman. 

Ge oss i personalen de pauser vi har rätt till enligt lag. Ge kunderna de ­professionella  hemtjänstinsatser som de förtjänar.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset