Zahra Abdulla berättar om flygresan där hon fruktade för sitt liv.
Zahra Abdulla berättar om flygresan där hon fruktade för sitt liv.

När Zahra Abdulla, som har luftburen nötallergi, skulle flyga med Air Berlin lovade flygbolaget att ha nötförbud på planet. Men de höll inte sitt löfte, och ropade inte ut i högtalarna att det fanns en nötallergiker ombord.

Zahra Abdulla hade varit i Salzburg och skulle via Berlin flyga hem till Stockholm med flygbolaget Air Berlin. Zahra har luftburen nötallergi, det tar bara 30 sekunder för hennes immunförsvar att reagera på nötter i luften – och upp till 90 sekunder för luftrören att täppas igen, berättar hon.

Därför kontaktade hon Air Berlin i förväg, och de lovade att inte servera nötter samt att meddela resterande passagerare att det var förbjudet att äta nötter på planet.

På det första flyget höll Air Berlin vad de lovat. Men den andra flygningen, mellan Berlin och Stockholm, blev en mardröm för Zahra, något som Aftonbladet var först med att rapportera om.

– Under resan flög jag med Air Berlin fyra gånger, och tre av gångerna gick det. Den här gången sa flygvärdinnan att det var okej, men piloten och flygchefen sa nej, berättar Zahra för Metro.

LÄS MER: Debatt: Nötallergikern: Varför är din hälsa viktigare än min?

Piloten och flygchefen hävdade att det gick emot flygbolagets policy, och att det inte går att förbjuda folk från att äta nötter – trots att det gått bra de tidigare tre flygningarna.

Zahra försökte visa upp sitt sjukintyg, men de vägrade kolla på det, berättar hon. I stället fick hon valet att antingen gå av flyget utan ersättning, eller att sätta sig längst bak. Då var flyget redan på väg att avgå.

– Jag var verkligen rädd för att dö. Jag hörde påsar öppnas och kunde bara hoppas på att det inte var nötter, säger Zahra.

Hon blev erbjuden en syremask, men eftersom att Zahra har kronisk astma kan hon inte andas med den på.

LÄS MER: Taktik mot nötallergi håller i längden

Zahra tycker att flygbolagen behöver vara mer konsekventa med sina policys – och lära sig hantera människor med allergier.

– De kan ju inte säga att jag kan kliva på flyget och sedan göra så här. De förstod inte hur en allergisk reaktion ser ut, att placera mig längst bak hjälper inte, om en påse nötter skulle öppnas längst fram skulle jag ändå känna det.

När Zahra frågade om det fanns någon ombord som kunde hantera om hon fick en reaktion fick hon svaret nej, ”men du har ju dina mediciner”.

– Men de hjälper bara en kort stund, man behöver åka direkt till sjukhuset, säger Zahra.

LÄS MER: Sjuksköterskans tips till nötallergiker: Gå hem och ät nötter

Air Berlin har kommenterat händelsen till Aftonbladet via sin presstalesperson Theresa Krohn. I mejlet skriver hon att Air Berlin beklagar det som Zahra tvingades erfara, men kan inte kommentera ärendet ytterligare eftersom de inte hunnit prata med besättningen.

Flygbolagets policy beskrivs som följande i mejlet:

”Passagerare som har tung allergi ska kontakta besättningen så att de är medvetna om deras problem. Besättningen ska erbjuda en annan plats om det är möjligt och informera de som sitter i närheten om allergin. Det är inte möjligt att förbjuda försäljning eller konsumtion av vissa produkter ombord. Allmänt så är en allergisk reaktion via luften ombord ganska osannolik. Passagerare med tyngre allergier bör alltid ha med sin medicin men medicinsk utrustning ombord innehåller också medicinering för dessa fall så att vår besättning kan reagera på en gång vid en nödsituation och hjälpa passageraren”·

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om allergi