Pewdiepies del i samriskbolaget värderas till 10 miljoner dollar.
Pewdiepies del i samriskbolaget värderas till 10 miljoner dollar.

Disney bröt sitt samarbete med Pewdiepie efter ett uppmärksammat antisemitiskt videoklipp. Det kan kosta skjortan för den svenska Youtubern, skriver Breakit, som tagit del av dokument från brittiska bolagsverket.

Det var efter ett videoklipp på två män som dansade och höll upp en skylt med texten ”död åt alla judar” som Disney ville bryta sitt kontrakt med Felix ”Pewdiepie” Kjellberg. Samarbetet med Maker studios, som är Disneys youtubenätverk, drevs genom samriskbolaget PXM Network. Maker studios ägde den ena halvan av bolaget – och Felix Kjellberg den andra.

LÄS MER: Youtube ställer in Pewdiepie-serie

Efter att man brutit samarbetet beslöt parterna att Pewdiepie skulle köpa Makers studios halva, skriver Breakit. Och det lär inte blir en billig affär – enligt dokument från den brittiska motsvarigheten till Bolagsverket har Kjellberg värderat sin del till 10 miljoner dollar, cirka 82 miljoner kronor. Totalt värderas alltså hela samriskbolaget till cirka 164 miljoner kronor.

Värderingen skedde innan Disney beslöt sig för att bryta samarbetet, så vad den faktiska summan blir är inte känt. Inga pengar har förts över än, men Pewdiepie har tidigare sagt att affären beräknas vara klar inom den närmsta månaden.

LÄS MER: Pewdiepies svar på hatet – mot hans vinst på 63 miljoner

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset