Sista steget är sedan att vänta på att två av dina Facebookvänner också registrerat sig för en påstått gratis glass. Först då kan du enligt sajten få ditt SMS med din glasskupong.
Sista steget är sedan att vänta på att två av dina Facebookvänner också registrerat sig för en påstått gratis glass. Först då kan du enligt sajten få ditt SMS med din glasskupong.

En sajt som erbjuder gratis glasskuponger om du delar deras sida sprids nu som en löpeld på Facebook. Erbjudandet innebär dock att du ger ut dina uppgifter till företaget bakom.

”Får vi bjuda på en gratis glass? Vad passar bättre än en glass i värmen?”, så lyder texten på sajten Sommarglass.com som just nu sprids som en löpeld på Facebook och som har delats över 4 000 gånger. Enligt sajten kan du via den enkelt få en kupong som ger dig en gratis glass.

Klickar du på knappen med texten ”Hämta din glass här” tas du till Facebook och ombes ge den sajten dina personuppgifter och din e-postadress. Vem som står bakom sajten framgår inte någonstans.

LÄS MER: IT-experten: Sluta gör ”tester” på Facebook – du säljer ut dina vänner

Viralgranskaren har dock via en så kallad whois-sökning kunnat belägga att Sommarglass.com registrats av det Gävlebaserade företaget Thomsson Media AB, som beskriver sig  som ”specialiserade på e-handel och digital marknadsföring där vi genom en bred kunddatabas når ut till hundratusentals privatpersoner i ett flertal länder”. Detta bekräftas också av företagets kundtjänst. Företaget har drivit Sommarglass.com och systersidan gratisgodis.se sedan åtminstone 2008.

När du sedan gjort detta får du välja mellan en glasskupong och en trisslott, som påstås vara gratis. Du måste nu dela sidan på Facebook. ”När du delat på facebook kan du hämta din glass”, står det på sidan.

Men det hela slutar inte där. Du uppmanas sedan att genomföra en så kallad gratiskampanj. Det kan handla om att beställa ett kontantkort, delta i en tävling eller registrera ett konto hos en tjänst.

LÄS MER: Så utnyttjar de svenska storföretagen blufftävlingar på Facebook

 

Sista steget är sedan att vänta på att två av dina Facebookvänner också registrerat sig för en påstått gratis glass. Först då kan du enligt sajten få ditt SMS med din glasskupong.

Uppdatering: Efter att artikeln publicerats har Viralgranskaren fått svar från Andreas Thomsson som är vd för Thomsson Media AB. Enligt honom är det en miss att uppgifterna om vilka som driver sidan inte finns att tillgå på sidan. Sidan är sedan 20:00-tiden uppdaterad med information om vilka det är som driver sajten.

”Då vi endast hämtar e-post från Facebook så vet vi inte speciellt mycket mer om användarna. Namnet presenteras på medlemmens inloggningssida, men det hämtas via Facebook-kopplingen. Vi säljer inte vidare någon information om användarna. Telefonnummer anges endast i steg 3, och används endast för att skicka iväg mobila presentkortet.”.

Uppdatering 2: En tidigare version av texten antydde att knapparna som tar användaren till erbjudandena inte är klickbara. Det stämmer inte, och verkar vara beroende på webbläsare.

LÄS MER: Dela inte Facebooktävlingarna – de kan vara olagliga

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om Facebook bluff