Det här är ett av många kopierade inlägg på Facebook.
Det här är ett av många kopierade inlägg på Facebook.

Ett kedjebrev som cirkulerat i flera år har än en gång dykt upp i folks Facebook-flöden. Men meddelandets innehåll är inte sant och spridningen av det kan innebära risker för ens internetsäkerhet.

”Facebook har Nyligen Blivit Mycket överfullt, det har många medlemmar klagat över Att Facebook Håller på Att bli Mycket långsam. Uppgifter Visar Att orsaken är att det finns för manga icke-aktiva Facebook medlemmar och å Andra Sidan Också Många nya Facebook-medlemmar.

Vi kommer Att Skicka det här Meddelandet runt för Att se om medlemmarna är aktiva eller inte. Om Du är aktiv Skicka detta till Minst 15 Andra användare. Använda kopiera + klistra in för Att skicka vidare och visa att du Fortfarande är aktiv. *De som inte Skickar meddelandet Inom 2 veckor kommer Att tas bort utan tvekan för Att skapa mer Utrymme*

Skicka detta meddelande till alla dina vänner och visa mig Att du Fortfarande är aktiv annars kommer du att raderas.

Grundare av Facebook,
Mark Zuckerb.”

Så lyder ett kedjebrev som har delats på Facebook den senaste tiden. Enligt den amerikanska sidan Snopes, som faktakollar folksägner och internetfenomen, dök kedjebrevet först upp i december 2006 och har sedan dess delats på både engelska och svenska. Inlägget har under den senaste tiden mötts av kommentarer från människor som tvivlar på att det skulle vara sant, medan andra har delat det för säkerhets skull.

LÄS MER: Bedrägeriexperten: Så ska du tänka på internet

”Haha tror du seriöst på detta eller?”, ”haha nej men man kan alltid va på säkra sidan” skriver två användare till varandra i kommentarsfältet under en delning. 

Kedjebrev som detta har spridits så länge som sociala medier har funnits. Innan Facebook delades liknande spam-meddelanden via mejl och plattformar som Friendstr och Myspace. Sedan fördes trenden vidare till dagens mest populära sociala medie-plattformar.

Budskapen i den här typen av kedjebrev är olika. Ibland handlar det om att dela en viss hemsida för att generera klick. Ofta lockas folk till inlägg med spännande rubriker som ”Du kan aldrig ana vad som hände när…” och delar sedan vidare det utan att tänka på att länkar i inlägget då också sprids. Det har även förekommit olika former av skrämsel-kedjebrev där läsaren får hot om att att skadas på olika vis om den inte sprider vidare meddelandet.

LÄS MER: It-experten: Sprid inte Facebook-varningarna – kolla upp först

Att förstå syftet bakom spridningen av kedjebrev kan vara svårt, men Peter Forsman, expert på internetrelaterade bedrägerier har några teorier.

– Genom att följa instruktionen att dela texten så gör man sig till en måltavla. För spridaren av inlägget klargör det vilka som inte har så hög säkerhetskunskap och därför är lätta att hacka.

Att dela ett ursprungsinlägg, istället för att kopiera och klistra in texten i ett nytt meddelande, kan också innebära stora risker som gynnar den som skapat kedjebrevet.

– Om man delar ursprunget av ett inlägg finns risken för att inläggets budskap ändras när tillräckligt många har delat det. Ett exempel på det var när Facebook-sidan ”Vi som gillar hundar” bytte agenda och blev ”Vi som hatar hundar”. Ett ursprungsinlägg kan gå från att vara ofarligt till att istället förmedla något helt annat. På så sätt kan den som skapat kedjebrevet lyfta det den vill genom att lura personer. I slutändan sprider man då något som man egentligen inte vill sprida, förklarar Peter Forsman.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset