"Allt det som påstås är bara en ren bluff," säger internetsäkerhetsutbildaren Karl Emil Nikka.
"Allt det som påstås är bara en ren bluff," säger internetsäkerhetsutbildaren Karl Emil Nikka.

Du får in hundratals kanaler helt gratis – det lovar företaget bakom tv-antennen Tvfix. Men erbjudandet är för bra för att vara sant. "Allt det som påstås är bara en ren bluff," säger internetsäkerhetsutbildaren Karl Emil Nikka.

”Visste du att fler än 90 av de 100 populäraste tv-programmen sänds gratis?” Så skriver företaget Freeseetv som ligger bakom tv-antennen Tvfix. Alla kanalerna sänds dessutom i ultra-hd, enligt företaget.

Men antennen fungerar inte – i alla fall inte på det sättet som företaget lovar.

– Den är som vilken annan inomhus-antenn som helst. Du kan få in TV4, SVT och sexan, men du får det som bäst i hd-kvalité. Allt det som påstås är bara en ren bluff, säger internetsäkerhetsutbildaren Karl Emil Nikka som tidigare skrivit om bluffen.

Företaget har tidigare kallat antennen för Tvfox men efter att flera medier uppmärksammat företagets bluffannonser har de bytt ut o:et mot ett i. Företaget har också manipulerat ett antal tekniktidningar för att få det att se ut som att produkten är så revolutionerande som de påstår, något även den amerikanska faktagranskaren Snopes skrivit om.

LÄS MER: Sex kedjebrev på Facebook som du inte ska dela vidare

Den som googlar efter mer information om antennen möts också av positiva omdömen från teknikbloggare.

– De har gjort ett tvåstegsupplägg, de säljer antennen men kunderna kan hänvisas från affiliate-partners, det är de här bloggarna som bara spyr ur sig massa falskheter. Bloggarna får sedan betalt för varje försäljning som genereras via deras sajt.

Enligt Karl Emil Nikka gör det också att den juridiska situationen blir knepig.

– Det är ju de här bloggarna som hänvisade som har gjort de falska utfästelserna. Det gör att det blir svårt att komma åt de här bluffmakarna, säger han.

På företagets hemsida beskrivs antennen som revolutionerande och när bloggarna skriver om produkten påstås det att tekniken tagits fram av den amerikanska rymdmyndigheten NASA.

Karl Emil Nikka får frågor om antennen flera gånger i veckan från människor som köpt den och sedan upptäckt att den inte fungerar.

– De säljer jättebra. Det som är det största problemet är inte att folk är lättlurad utan att folk tycker att det är så lite pengar att det är värt att testa.Varenda gång som någon resonera på det sättet får bedragarna mer pengar som de kan använda till mer annonsering som lurar fler, säger han.

En googling på företagets namn visar också att många verkar känna sig lurade av produkten. Av 264 omdömen på Trustpilot har 96 procent gett betyget ”mycket dåligt”.

”Ruffel och båg”, ”lurade mig på 91 euro” och ”svarar inte på mail” är några av kommentarerna.

LÄS MER: Ny våg av blufftävlingar på Facebook – så avslöjar du bedragarna

Om Viralgranskaren

Har du stött på ett påstående eller en nyhet som du vill att vi ska granska sanningshalten i? Tveka inte att höra av dig till oss på Facebookpå Twitter eller på mejl.

Viralgranskaren följer det svenska journalistförbundets yrkesetiska regler samt de riktlinjer som det internationella faktakollsnätverket IFCN har satt upp.

Här kan du läsa mer om hur Viralgranskaren jobbar.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om bluff