Ett tecken på att Liseberg inte står bakom tävlingen är att nöjesparkens namn är felstavat i rubriken.
Ett tecken på att Liseberg inte står bakom tävlingen är att nöjesparkens namn är felstavat i rubriken.

Med löften om gratisbiljetter till Liseberg och Gröna Lund lockas du att delta i en tävling – men det finns inga biljetter i potten. Syftet är endast att komma över dina kontaktuppgifter och sälja dem vidare.

En ny våg av blufftävlingar har fått stor spridning på Facebook. Den här gången är det nöjesparkerna Liseberg och Gröna Lund som får sina varumärken utnyttjade, vilket även har hänt tidigare.

Länkarna som nu sprids har rubrikerna ”Gröna Lund ger bort 4 gratis biljetter per familj för att fira 136-årsdagen” och ”Lisberg ger 2 gratis biljetter per person för att fira 96-årsjubileum”.

Den uppmärksamma kan notera att Liseberg är felstavat vilket med största sannolikhet inte skulle inträffa om det verkligen var nöjesparkens marknadsavdelning som låg bakom tävlingen.

LÄS MER: Blufftävlingar på Facebook – så avslöjar du bedragarna

Manipulerad bild från annons

Den uppmärksamma kan också notera att det står ”giltig sommarsäsongen 2018” längst ner på biljetten på bilden. Gör man en bildsökning hittar man att bilden är stulen från en annons på köp- och säljsajten Shpock som publicerades 2018. Personerna bakom blufftävlingen har dock manipulerat stämpeln uppe till höger på biljetterna så att det står 2019 i stället för 2018.

Till vänster: Den manipulerade bilden i blufftävlingen. Till höger: Säljannonsen från 2018 där bilden är stulen ifrån.

Vad händer om du klickar på länken?

Den som klickar på länken får svara på tre frågor. Om du har besökt Liseberg, om det var med en vän eller familjemedlem samt varför man älskar nöjesparken. Till den sista frågan är ett av svarsalternativen ”skärmstorlek”, vilket verkar vara ett alternativ som har letat sig in från någon annan tävling om mobiltelefoner eller liknande.

Vad du än svarar väljs du ut som en av de lyckliga vinnarna, allt du behöver göra är att dela länken på Facebook, skriva ”Tack för mina biljetter” och lämna kontaktuppgifter.

LÄS MER: De lockar med fina priser – för att kunna sälja vidare dina uppgifter

Längre ner på tävlingssidan finns en rad kommentarer där till synes glada människor tackar Liseberg för biljetterna. Men genom att granska kommentarerna, vilket du kan lära dig mer om i den här artikeln, blir det tydligt att de är fejkade. Ett varningstecken är till exempel att alla personer som har kommenterat har anglosaxiskt klingande namn samtidigt som kommentarerna är skrivna på norska.

Kollar man i källkoden ser man att kommentarerna är autogenererade och inte skrivna av riktiga användare.

Affärsidén bakom den här typen av blufftävlingarna är att komma över dina kontaktuppgifter som sedan säljs till företag som har rätten att kontakta dig. Ett tillvägagångssätt som Viralgranskaren har skrivit om tidigare.

Liseberg har på sin Facebooksida publicerat en varning för de återkommande blufftävlingarna.

Om Viralgranskaren

Har du stött på ett påstående eller en nyhet som du vill att vi ska granska sanningshalten i? Tveka inte att höra av dig till oss på Facebookpå Twitter eller på mejl.

Viralgranskaren följer det svenska journalistförbundets yrkesetiska regler samt de riktlinjer som det internationella faktakollsnätverket IFCN har satt upp.

Här kan du läsa mer om hur Viralgranskaren jobbar.

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset