En efter en dyker blufftävlingarna upp på Facebook. Det är många varumärken som har utnyttjats.
En efter en dyker blufftävlingarna upp på Facebook. Det är många varumärken som har utnyttjats.

Så var det dags igen. En ny tävling med ett nytt fantastiskt pris har fått stor spridning på Facebook. Men upplägget är likadant som tidigare – och går ut på att lura dig på pengar.

Den här gången är det ett lyxigt minihus på hjul i potten. Inlägget från Facebooksidan ”Experten für kleine Häuser” har fått tiotusentals delningar sedan det publicerades den 24 november.

Trots att originalinlägget är skrivet på tyska har väldigt många svenskar gillat, kommenterat och delat vidare i hopp om att kamma hem vinsten.

Men det finns flera saker som visar att det rör sig om en så kallad blufftävling.

LÄS MER: Sex kedjebrev på Facebook som du inte ska dela vidare

För det första skapades Facebooksidan den 24 november, samma dag som tävlingen publicerades. I övrigt har de inte publicerat några inlägg förutom att uppdatera profil- och omslagsbild.

Det finns inte heller någon information om vilka ”Experten für kleine Häuser” är eller någon länk till deras sajt.

Bilderna stulna från amerikansk sajt

En bildsökning visar att bilderna kommer från det amerikanska företaget Modern tiny livings sajt. Ett företag som specialiserar sig på att designa och bygga minihus på hjul. Men det finns ingen koppling till den spridda tävlingen.

LÄS MER: Ny våg av blufftävlingar på Facebook – så avslöjar du bedragarna

Modellen som påstås lottas ut heter Koko 2 och verkar ha lanserats i juli 2017. Prislappen ligger enligt sajten på 89 000 dollar, motsvarande drygt 800 000 svenska kronor.

På företagets Facebooksida är det flera personer som har uppmärksammat dem om att bilderna har stulits.

Vi har inte granskat närmare exakt vilket upplägg personerna bakom ”Experten für kleine Häuser” använder sig av. Men det mesta tyder på att tillvägagångssättet är detsamma som Viralgranskaren har rapporterat om flera gånger tidigare.

Läs alltid det finstilta

När inlägget har fått stor spridning skickas ett meddelande ut till deltagarna om att de har vunnit. I meddelandet finns det en länk som man uppmanas att klicka på. Denna länk kan även publiceras direkt i kommentarsfältet.

Klickar man sig vidare uppmanas man att fylla i sina uppgifter och betala frakt eller liknande för att få vinsten. Den som läser det finstilta kommer dock att upptäcka att man skriver upp sig på ett abonnemang som kostar flera hundra kronor i månaden.

LÄS MER: Så skapar Newsner engagemang på Facebook – med påhittade berättelser

Om Viralgranskaren

Har du stött på ett påstående eller en nyhet som du vill att vi ska granska sanningshalten i? Tveka inte att höra av dig till oss på Facebookpå Twitter eller på mejl.

Viralgranskaren följer det svenska journalistförbundets yrkesetiska regler samt de riktlinjer som det internationella faktakollsnätverket IFCN har satt upp.

Här kan du läsa mer om hur Viralgranskaren jobbar.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset