Under måndagen plockade flera svenska sajter upp en bild som påstås föreställa ett avslag på en students förfrågan om att få studera på Harry Potter-skolan Hogwarts. Men ”avslaget” är över ett år gammalt, och dessutom falskt.

”Student sökte till Hogwarts – avslaget från skolverket är så briljant”. Så lyder rubriken på en artikel som Expressens sajt Omtalat publicerade under måndagen.

Artiklen, som är baserad på en bild som föreställer ett till synes helt seriöst svar på en students galna ansökan om att få studera på Hogwarts, har spridits i sociala medier sedan den först lades upp under augusti 2014. Nu har den börjat cirkulera kraftigt igen, och det är förmodligen så Omtalat, och även Veckorevyn som också gjort en liknande artikel, sett bilden.

Viralgranskaren har varit i kontakt med Twittersignaturen @QuantumPirate som bekräftar att det är han som först la upp bilden. Föga förvånande är bilden falsk och skildrar inte ett riktigt avslagsbrev från den brittiska organisationen UCAS, som ungefär motsvarar svenska Studera.nu.

► LÄS MER: Nej, ryska forskare har inte kommit på ett sätt att göra mörk hy ljus

Trots att brevet vid första anblick kan verka autentiskt har personen bakom brevet stavat UCAS-chefen Mary Curnock Cooks namn som Mary Cunnock Cook. Dessutom har @QuantumPirate redan för ett år sedan på Twitter bekräftat att brevet är falskt. Den 24 augusti 2014 skrev han ”Om de tror att det där är den sämsta fejken de sett har de inte gjort sin research, jag har gjort sämre förut”.

Det hindrade dock inte UCAS-chefen Mary Curnock Cook från att spela med. Den 23 augusti 2014 skrev hon på Twitter att brevet ”självklart var äkta, dumma mugglare. Faktum är att det är magiskt!”. När Viralgranskaren kontaktar Mary Curnock Cook hänvisar hon till sin tweet.

I sin artikel skriver Omtalat som följande: ”Grabben som skrev brevet, som vi hoppas var ett skämt, hade nog inte förväntat att han skulle höra något från skolverket – men deras svar var bättre än vi hade kunnat drömma om”. Och Viralgranskaren kan här därmed lugna Omtalat och bekräfta att brevet är falskt.

Uppdatering: Efter Viralgranskarens avslöjande har Omtalat valt att ta ner sin artikel.

► LÄS MER: Därför berättar bilderna på slöjfria kvinnor inte alltid hela historien

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset