Inlägget leder till blufftävlingar som nöjerparkerna inte står bakom.
Inlägget leder till blufftävlingar som nöjerparkerna inte står bakom.

Inlägget utlovar fem gratisbiljetter till Gröna Lund eller Liseberg om man svarar på tre frågor och delar inlägget på Facebook. Men tävlingen är en bluff – och är inte skapad av Gröna Lund.

”Gröna Lund ger bort 5 gratis biljetter per familj för att fira 135-årsdagen” står det i ett inlägg som nu delas på Facebook.

Den som klickar på inlägget förs vidare till en hemsida som ber en att svara på tre korta frågor om Gröna Lund. Därefter ombeds man logga in på Facebook och dela inlägget, samt att skriva ”Tack för mina biljetter! #Gronalund”.

LÄS MER: Nej, du kan inte köpa Ray-bans för 199,99 kronor på den här sajten

Nöjesparkerna varnar för inlägget

Men inlägget är en bluff och tävlingen är inte anordnad av Gröna Lund, vilket nöjesparken tydliggjort på sin Facebook-sida.

”Varning! Erbjudandet om entrébiljetter mot besvarande av ett formulär som flyger runt på Facebook just nu anordnas och arrangeras inte av Gröna Lund. Tävlingar och erbjudanden från Gröna Lund förmedlas alltid från våra officiella kanaler, som du kan särskilja från bluffsidor genom att vi har en liten blå markering bredvid vårt sidnamn”, skriver Gröna Lund.

Även Liseberg har råkat ut för blufftävlingen. Tävlingen fungerar på exakt samma sätt och hemsidans namn är snarlikt namnet som används för Gröna Lund-tävlingen. Liseberg har också gått ut på sin Facebook-sida och varnat för bluffen.

LÄS MER: Nej, ”Ikea Stockholm” ger inte bort presentkort värda 15 000 kronor

En till blufftävling kopplad till hemsidan

”Gröna Lund”-hemsidan har dessutom en till blufftävling kopplad till sig. I hemsidans HTML-kod finns en länk till hemsidan ”latest-offer.win”. Där utlovas en kupong till ett värde av 1 500 kronor på Fakta, vilket är en kedja danska affärer inom Coop-koncernen. Även i den tävlingen ombeds man svara på frågor och dela inlägget på Facebook.

Viralgranskaren ringde upp Åsa Sandberg, som är presskontakt på Coop. Hon hade inte hört talas om tävlingen, men bekräftar en stund senare att det rör sig om en bluff.

”Det är mycket riktigt ingenting som Coop står bakom”, skriver Åsa Sandberg i ett mail.

Vanligt förekommande med blufftävlingar

Viralgranskaren har tidigare skrivit om liknande blufftävlingar. Ibland är bluffmakarnas mål att stjäla människors identitetsuppgifter via deras Facebook-konton.

Andra gånger har det handlat om försök att lura på människor dyra abonnemang, eller att utnyttja användaren till att sprida reklam för bedrägerisajten.

LÄS MER: Nej, du kan inte vinna presentkort – så lurar bluffsidorna julshoppare

Om Viralgranskaren

Har du stött på ett påstående eller en nyhet som du vill att vi ska granska sanningshalten i? Tveka inte att höra av dig till oss på Facebookpå Twitter eller på mejl.

Viralgranskaren följer det svenska journalistförbundets yrkesetiska regler samt de riktlinjer som det internationella faktakollsnätverket IFCN har satt upp.

Här kan du läsa mer om hur Viralgranskaren jobbar.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset