Bedragarna uppmanar folk att agera snabbt, vilket kan göra att många går på blufftävlingarna.
Bedragarna uppmanar folk att agera snabbt, vilket kan göra att många går på blufftävlingarna.

I inlägget står det att du kan få ett presentkort på Ikea värt 15 000 kronor som du gillar bilden och taggar en person. Men det stämmer inte – och det är inte Ikea som står bakom tävlingen.

”Sommar give-away! Vi firar sommaren och vill därför göra en give-away. Vi vill ge bort 10 presentkort med ett värde på 15.000KR och göra några av er glada!”

Så inleds inlägget från Facebooksidan ”IKEA Stockholm” som publicerades den 2 juni. För att kunna vara med och tävla om presentkorten uppmanas du att gilla inlägget samt att ”tagga personen som du kommer att dela det med”.

Men hela tävlingen är en bluff.

LÄS MER: Sanningen bakom påståendena om skolavslutningen – punkt för punkt

Tittar man närmare på sidan ”IKEA Stockholm” ser man att den skapades några timmar innan tävlingen publicerades. I samma veva skapades även en sida med namnet ”Gina Tricot Stockholm”. Där publicerades ett likadant erbjudande den 2 juni.

Blufftävlingen från ”Gina Tricot Stockholm” är identisk, men har inte fått lika mycket spridning.

Viralgranskaren har vid flera tillfällen tidigare skrivit om liknande blufftävlingar. Bedragarnas tillvägagångssätt är att de skapar en falsk sida i ett känt varumärkes namn. Sedan publicerar de ett väldigt gynnsamt erbjudande som lockar folk att sprida inlägget. När inlägget har fått ordentlig spridning lägger de till ytterligare ett erbjudande i kommentarerna där du uppmanas att klicka på en länk. På sajten uppmanas du sedan att fylla i dina personuppgifter samt betala fem kronor i frakt.

Det som många missar är att det i villkoren står att du godkänner ett abonnemang som fortsätter att dra hundratals kronor varje månad.

I kommentarerna uppmanas du att klicka dig vidare in på en sajt. Men var på din vakt.

Det är ett danskt företag som heter Forbrugerpost som står bakom den aktuella Ikea-bluffen. Vid en sökning i Konsumentverkets diarium ser man att företaget har fått många anmälningar den senaste tiden för vilseledande marknadsföring.

LÄS MER: Här är historien bakom de delade ramadan-bilderna

På Ikea är man väl medvetna om att deras varumärke används av bedragare på olika sätt.

– Vi har sett en ökning de senaste månaderna av olika typer av bedrägerier. Vår samlade bedömning är att det är väldigt tråkigt och någonting vi tar på stort allvar, säger Jakob Holmström, pressansvarig Ikea.

På Konsument Europa kallar man fenomenet för abonnemangsfällor. På sin sajt beskriver de hur de som har lockats in i dyra abonnemang utan att vilja det kan agera.

Om Viralgranskaren

Har du stött på ett påstående eller en nyhet som du vill att vi ska granska sanningshalten i? Tveka inte att höra av dig till oss på Facebookpå Twitter eller på mejl.

Viralgranskaren följer det svenska journalistförbundets yrkesetiska regler samt de riktlinjer som det internationella faktakollsnätverket IFCN har satt upp.

Här kan du läsa mer om hur Viralgranskaren jobbar.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset