Etiskt tveksamma metoder är inte helt ovanliga bland telesäljare, men det här slår nog det mesta: I ett Facebook-inlägg som spridits på nätet varnas abonnenter för ett elbolag – som debiterar din telefon bara du svarar när de ringer. Men i själva verket är det tekniskt omöjligt.

I flera veckors tid har det förekommit uppgifter på nätet om att företaget Konsument El fakturerar de som svarar när deras säljare ringer. Det här Facebook-inlägget publicerades den 2 april i år: 

”VARNING!!! Svara inte på era mobiler om nummer 0850103185 ringer!! Det dras 299:- från mobilen så snart ni svarar!!!! Numret tillhör någonting som kallar sej Konsumentel. Kopiera och dela!!!”
 
Inlägget har sedan dess delats tiotusentals gånger. Exakt antal delningar är svår att överblicka, eftersom det kopierats från ursprungsmeddelandet och sedan spridits vidare. Det har dessutom förekommit lite olika varianter på inlägget inte bara på Facebook, utan också på andra nätforum. 
 
Men enligt Telekområdgivarnas vd Mattias Grafström är det omöjligt att debitera en mobil bara genom att abonnenten svarar. 
 
– Det går inte. Det går inte belasta ett konto för inkommande samtal inom Sverige, så det är ingenting man behöver oroa sig för, säger Mattias Mattias Grafström, vd för Telekområdgivarna.  
 
Bolaget Konsument El dementerar att de skulle använda sig av sådana metoder. De har kontaktat en advokat för att undersöka var ryktet kommer ifrån och vilka åtgärder de kan vidta.
 
– Det är en dam som fått någon försäljarpropå, och varnat att man får betala pengar. Men för det första går det inte att göra så. För det andra är en privatperson fri att sprida vilka uppgifter som helst. Vi kan tyvärr inte göra så mycket, även om det inte är sant, mer än att försöka dementera, säger advokat Stefan Häge, som representerar elbolaget.
 
Metro har sökt kvinnan som ursprungligen publicerade inlägget. 
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset