Inlägget sprids på sociala medier – användare hotar med bojkott.
Inlägget sprids på sociala medier – användare hotar med bojkott.

Enligt ett inlägg som sprids på sociala medier kommer Kalles kaviar att bytas ut mot Khaleds kaviar. Det stämmer inte. "Vi har inga planer på att byta ut vare sig namnet på Kalles kaviar eller pojken på förpackningen", säger Cecilia Franck, presschef på Orkla Foods Sverige, som äger Kalles kaviar.

Det spridda inlägget visar en bild på två kaviartuber. Den ena tuben är den klassiska Kalles kaviar – den andra bär namnet Khaleds kaviar.

Inlägget har tydliga drag av satir, bland annat är kulturminister Alice Bah Kuhnkes namn felstavat i texten till bilderna.

”Senaste nytt i bananrepubliken Sverige! ”Sådana här bilder ger signaler som gör att rasismen frodas! Se bara, pojken är både vit och blond, nä det är verkligen dags att mångkulturen sätter sin prägel på kaviartuben” säger kulturminister Alice Bak Unke till Aftonbladet,” står det i inlägget som sprids tillsammans med bilderna.

LÄS MER: Sanningen bakom våldtäktsstatistiken där Sverige hamnar i toppskiktet

Hotar med bojkott

Bland kommentarerna och delningarna finns det många som upprörs och bland annat hotar med bojkott av kaviaren. Men flera användare påpekar också att det troligtvis inte stämmer och att bilden cirkulerat flera gånger tidigare. Någon artikel om Khaleds kaviar har heller inte publicerats i Aftonbladet.

Ska inte bytas ut

Orkla Foods, som äger varumärket Kalles kaviar, bekräftar för Viralgranskaren att Khaleds kaviar inte är ett aktuellt nytt produktnamn.

– Vi har inga planer på att byta ut vare sig namnet på Kalles kaviar eller pojken på förpackningen. Kalle finns på riktigt, han heter Carl och är barnbarns barn till grundaren av Abba. Kalles kaviar är ett starkt svenskt varumärke med lång tradition som funnits sedan 1954. Kalles kommer alltid vara Kalles, men vi utesluter inte att vi i framtiden kommer använda förpackningen för att sprida de värderingar vi står för om allas lika värde och ett jämlikt samhälle utan rasism, sexism och homofobi, säger Cecilia Franck, presschef på Orkla Foods Sverige.

Bilden på Khaleds kaviar har cirkulerat på nätet sedan åtminstone 2011, ofta i satiriska blogginlägg.

LÄS MER: Så gör du din egen viralgranskning – med hjälp av ett verkligt exempel

Om Viralgranskaren

Har du stött på ett påstående eller en nyhet som du vill att vi ska granska sanningshalten i? Tveka inte att höra av dig till oss på Facebookpå Twitter eller på mejl.

Viralgranskaren följer det svenska journalistförbundets yrkesetiska regler samt de riktlinjer som det internationella faktakollsnätverket IFCN har satt upp.

Här kan du läsa mer om hur Viralgranskaren jobbar.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset