Nej, solbadande nakenkvinna orsakade ingen bilolycka i Wien
Nej, solbadande nakenkvinna orsakade ingen bilolycka i Wien

Nyheten varvade europeisk media, men när Viralgranskaren tittar närmare på storyn faller den i bitar.

En kvinna vars okonventionella lösning för att bli lite solbränd utan att behöva gå utanför dörren orsakade i mitten av juni en bilkrock i Wien, Österrike. Hennes nakna underkropp hade stuckit ut genom ett fönster, och distraherat två manliga bilförare som krockat. Den förbipasserade studenten Gregory Shakaki hann ta ett foto på den solande kvinnan. 

– Jag trodde jag hade fått solsting, sade Shakaki.

Den nyheten kunde den 17 juni Daily Mail rapportera om. Och brittiska Metro. Och The Mirror. Och Huffington Post. Och Daily Star. Och Jezebel. Och många, många fler. Ja, till och med till Sverige nådde artikeln, i form av en artikel på Nyheter24.

Men ganska snart började somliga ana oråd. Redan dagen efter uppmärksammade bloggen Inquisitr att bilden som ”Gregory Shakaki” skulle ha tagit i själva verket funnits på nätet i över två år.

Den 18 april 2012 laddade användaren Matude upp bilden på Reddit, under titeln ”Meanwhile in Estonia”, och den svenska sajten Humorbladet publicerade den i februari 2014. En snabb googling visar att bilden flutit omkring på nätet även innan dess – till exempel i december 2011 på en italiensk blogg.

Storyn med bilkrocken i Wien håller inte ens för den enklaste granskning, när Viralgranskaren tittar efter. ”Gregory Shakaki” existerar varken på Österrikes gula sidorna eller på nätet innan denna story fick spridning, och polisen i Wien har inte sett någonting av händelsen.

– Vi har sökt i systemet och letat incidenter de senaste två åren efter något som skulle kunna vara detta, men det finns inte. Ingen polis har skickats ut på en olycka som denna, säger Paul Eidenberger, pressekreterare på polisen i Wien, till Viralgranskaren.

Så hur kunde det gamla fotografiet plötsligt bli en nyhet i hela Europa i juni 2014? Jo, det har Huffington Post tittat närmare på efter att insett att nyheten de skrivit om var fejkad. En representant för CEN, bildbyrån som försedde Huffington Post med fotot, bekräftar för Metro att storyn började med ett påstått läsarfoto i den österrikiska dagstidningen Heute. 

Heute har i sin tur tagit ner sin initiala artikel och ersatt den med en text där de förklarar att bilden hade skickats in av en läsare. ”För detta fräcka svindleri utgår naturligtvis ingen tipsersättning”, konstaterar Heute, som ändrat bildens fotobyline till ”från internet”.

Den svenska folkloristen Bengt af Klintberg har inte hört just den här historien förut, men han känner igen den.

– Den är väldigt lik många andra som handlar om bilförare som blir distraherade av vackra kvinnor. Mönstret finns där, och man kan förstå att journalister under nyhetstorka lockas till att använda det, säger han.

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset