De här bilderna sägs bevisa att tusentals, rent av miljontals, nya bilar står och förfaller på snabbt växande jätteparkeringar världen över - utan att någonsin bli sålda. Men är det en rimlig tolkning av bilderna? Nej, knappast.

http://www.vincelewis.net/unsoldcars.html

Ett blogginlägg på sajten zerohedge.com har fått omfattande spridning för sitt budskap om bilindustrins gigantiska, aldrig upphörande överproduktion.

Enligt skribenten växer antalet osålda bilar snabbt och oavbrutet. Bristen på köpare gör att de blir stående i åratal. Biltillverkarna vill inte sälja dem billigt för att inte dumpa marknaden utan väljer till sist hellre, enligt inlägget, att skrota och återvinna dem.

Men, som konstateras av skribenten Matt Hardigree på nyhetsbloggen jalopnik.com, finns det gott om skäl att ifrågasätta den verklighetsbeskrivningen. Han vet, eftersom inlägget som cirkulerar i stort tycks vara en omarbetning av en äldre artikel han själv skrev.

Till att börja med: bilderna. Många av dem är flera år gamla och visar hur det såg ut när bilmarknaderna kollapsade i USA och Europa i samband med finanskrisen 2008-2009. Då växte lagren av osålda bilar snabbt - men företagen har nu haft 5-6 år på sig att rätta till den situationen. 

Anders Rydheimer, kommunikationschef på Nordens största bilkedja Biliakoncernen, säger att detta är normalt när krisen slår till.

– Händer det något extremt tungt på marknaden så finns det ju en period då ingen vill ha bilar. Då kan det gå månader utan att det händer något, men att bilar ligger någonstans och ruttnar bort är högst osannolikt, menar han.

Men vissa av bilderna ändå färska och visar väldigt många bilar. Så många osålda bilar på en gång kan väl inte vara normalt? Jo, det kan det visst, skriver den prisade bilbloggen thetruthaboutcars.com.

Enligt den är det fullt normalt och även önskvärt att biltillverkare har ett lager som motsvarar två månaders försäljning. Bara i USA motsvarar det över 2,5 miljoner fordon. Som ska stå någonstans i väntan på att säljas.

Anders Rydheimer säger att det är omöjligt att bilar i mängder står och glöms bort, eftersom det är så mycket kapital uppknutet i dem.

– Då kampanjas de ut eller paketeras om, eller så kan man till och med ändra på bilen så den blir mer attraktiv att sälja. De ska ut på marknaden hur det än görs, i värsta fall försöker man ju sälja ut dem på en annan marknad, avslutar han.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset