I artikeln påstås regeringen ha beslutat om att ta bort Regalskeppet Vasa från Vasamuseet i Stockholm.
I artikeln påstås regeringen ha beslutat om att ta bort Regalskeppet Vasa från Vasamuseet i Stockholm.

En nästan två år gammal artikel publicerad på sajten Vindögat och som som påstår att regeringen tagit bort Regalskeppet Vasa från Vasamuseet har åter igen fått spridning. Men Vindögat är en sajt som enbart publicerar falska nyheter, och Vasaskeppet har inte tagits bort.

”Nu Tar Regeringen Bort Vasaskeppet Från Vasamuseet – För Att Inte Kränka Båtflyktingarna”. Så lyder rubriken till en artikel som sajten Vindögat, som finns på Viralgranskarens varningslista, publicerade i september 2015 och som sedan dess fått närmare 40 000 interaktioner på sociala medier.

I artikeln påstås regeringen ha beslutat om att ta bort Regalskeppet Vasa från Vasamuseet i Stockholm.

”De flesta som kommer att komma har varit med om att färdas i båt över medelhavet och kanskse [sic] till och med varit med om att deras båtar kapsejsat – därför ska vi ta bort skeppet Vasa från Vasamuseet och se till att vi inte kränker de nya Svenskarna med någon som helst anspelning på sjunkna skepp.”, uppges utbildningsminister Gustav Fridolin säga i ett uttalande.

LÄS MER: Nej, Gudrun Schyman vill inte förbjuda skägg

Artikeln har delats till och från sedan den publicerades, och har i augusti 2017 åter igen fått spridning i grupper på Facebook. Flera användare verkar tro att artikeln är sann.

Flera verkar dock förstå att artikeln är falsk.

För artikeln är inget annat än falsk. En enkel titt på Vasamuseets webbsida visar att Skeppet Vasa finns kvar som alltid, och de påstådda citaten i artikeln står ingenstans att finna utanför Vindögat.

►LÄS MER: Nej, ”feministens” arga text om Morran och Tobias är inte på riktigt

Viralgranskaren har tidigare intervjuat mannen som drivit flera svenskpråkiga sajter som publicerar falska nyheter. Bland annat har mannen drivit sajterna Den fria karolinen, Vindögat, The Stately harold och The Portly gazelle. Vindögat startades som en låtsas-debattsida i januari 2015.

Mycket av materialet handlar om rasism och feminism. Bland annat publicerade Vindögat i mars 2015 en falsk debattartikel där en påstådd feminist menade att ”neka en kvinna sex är våldtäkt.” Särskilt riktar han in sig på material som ska uppröra personer som sympatiserar med Sverigedemokraterna, eftersom dessa enligt honom ”blir argast”.

– Jag skulle säga att SD-sympatisörer har en tendens att bli argare och att dela snabbare, sa mannen till Viralgranskaren 2015.

LÄS MER: Här är Storken – Jakob, 20, lurade hela Sverige

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset