Cykelförmånen är inte ny, och fungerar inte på det sättet som beskrivs på sociala medier.
Cykelförmånen är inte ny, och fungerar inte på det sättet som beskrivs på sociala medier.

På sociala medier upprörs nu många över en påstådd cykelskatt Stefan Löfven påstås ha infört. Men den påstådda cykelskatten rör den så kallade cykelförmånen, som funnits länge och inte fungerar på det sättet som påstås på sociala medier.

”Finns ingen stopp i detta dårhus till land. Löfven har infört beskattning på Cyklar när du Cyklar till jobbet. Fler och fler får använda cyklar i hemtjänsten, budföretag mfl och nu ska det beskattas om de cyklar 1 meter med cykeln privat, och hur bevisar man att man inte cyklar privat?”, så skrev en person i den stora Facebookgruppen ”Stå upp för Sverige” under fredagen i ett inlägg som fått över 1 500 interaktioner.

Det är ett av många inlägg som under de senaste dagarna påstått att en ny cykelskatt skulle ha införts i Sverige. Inläggen hänvisar till Skatteverkets informationssida om så kallade cykelförmåner.

LÄS MER: Nej, det här är inte Stefan Löfvens pappa som går bredvid Hitler

Cykelförmåner, liksom andra så kallade förmåner, är en form av ersättning en anställd kan få av sin arbetsgivare som inte består av pengar – till exempel läkemedel, tandvård, bostad eller just cyklar. Förmåner är skattepliktiga så länge de inte uttalat är skattefria.

Men cykelförmånen är inte ny, och fungerar inte på det sättet som beskrivs på sociala medier. För Viralgranskaren berättar Yngve Gripple, rättslig expert på Skatteverket, att cykelförmån har blivit vanligare, men att cykelförmån alltid varit skattepliktig.

”Detta är inget nytt utan cykelförmån har alltid varit skattepliktig, men blivit vanligare nu. Eftersom vi fått frågor från allmänheten och branschen har vi förtydligat med ett par exempel på webben.”, skriver han i ett mail till Viralgranskaren.

Cykelförmån handlar om situationer där en anställd fritt får använda en cykel som ägs av företaget när denne vill under hela året, och även i jobbet. Den som får ”låna” en cykel på det sättet av sin arbetsgivare får betala skatt på det. Enligt Yngve Gripple rör det sig om ungefär 30 till 60 kronor i månaden för en vanlig cykel. Är det en elcykel det rör sig om blir kostnaden högre.

”I vårt exempel visar vi att den skattepliktiga förmånen i det fallet blir ca 100 kr, skatten som den anställde får betala blir dock lägre och beror dock på dennes marginalskatt, ofta mellan 30-60 kronor per månad.”

Men det påverkar inte till exempel ett cykelbud eller en anställd inom hemtjänsten som tar med sig cykeln hem från jobbet och sen kör den direkt till första arbetsmomentet nästa dag.

När det gäller cykelbud och andra som får ta med sig cykeln hem för att kunna starta direkt från bostaden till första jobbet på morgonen uppkommer normalt ingen förmån. Någon exakt gräns går dock inte att ange.”, uppger Yngve Gripple.

LÄS MER: Nej, Löfvens ”socialistklocka” kostar inte 275 000 kronor

­­

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset