Valkampanjen inför folkomröstningen i Göteborg har flyttat ut på dansgolvet. Nu släpps klubb-remixen av nätverket Ja till trängelskatts kampanjlåt ”Nejsägarsången” – och i helgen premiärspelades den på nattklubben Yaki-Da.

Youtube

Ur musikvideon på Youtube.

Nätverket Ja till trängselskatt lade i augusti upp ”Nejsängarsången” på Youtube – sedan dess har den visats över 15 000 gånger. Men den ursprungliga visan passade bättre som stängningsmusik. Nu har den remixats i dansgolvsversion.

– Det ska vara lätt att dansa till, det är nummer ett, säger Martin Permer, som har gjort musiken.

De närmaste dagarna kommer låten att släppas på Spotify, men redan i helgen hade den smygpremiär på nattklubben Yaki-Das dansgolv. En upprepning väntas nu till helgen, och Avenyfamiljen som äger Yaki-Da är själva initiativtagare, enligt låtskrivaren Fredrik Gandzlant, som arbetar för kommunikationsbyrån Hey it's Enrico Pallazzo! och samarbetar med nätverket Ja till trängselskatt.

– De tyckte att låten var rolig och sympatiserade med frågan, säger han. Han tycker att frågan har utretts länge nog som det är – och att nejsägarna ”håller Göteborg gisslan”

– Om någon har en vision om en framtid så är det alltid lätt att skjuta den i sank genom att säga nej, säger han.

Samtidigt kampanjar partiet Vägvalet för ett nej till trängselskatt. Förutom att stå vid sina valstugor vid Kungsportsplatsen så gör de bland annat reklam på spårvagnarna, i radio, Youtube och på posten.

Partiledaren Theo Papaioannou säger att han möter mycket frustration bland folk att han och tror att den senaste tidens debatt om Västlänken kommer att påverka utgången i valet. Samtidigt tycker han att den nya låten osant framställer nej-röstarna som negativa till allt.

– Jag säger ja till ett framtida Göteborg, jag älskar Göteborg med. Det har de ju försökt ta patent på. Så jag tycker att den är lite barnslig faktiskt, säger Theo Papaioannou (VV).

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset