Gustav Lagercrantz ser ljust på framtiden

KARRIÄR. Gustav Lagercrantz är vad man skulle kunna kalla en ”self-made-man”.
Han var bara 16 år när han med två tomma händer startade sitt företag Netstar.
I dag, 10 år senare, omsätter hans företag 15 miljoner och samme Lagercrantz funderar på hur Netstar ska kunna bli störst i världen på plattformslösningar för communitys på nätet.
– 40 procent av våra produkter går i dag utomlands men om ytterligare tio år är Netstar ett internationellt bolag. Det är min vision, säger han.

Gustav Lagercrantz började tidigt med att göra enklare webbprojekt. 1997 fick den unge Lagercrantz sitt första uppdrag av Jobline. Sedan dess har det rullat på och företaget har vuxit sakta men säkert.
– Alldeles nyligen knoppades konsultdelen av från Netstar där 12 personer följde med. Kvar i Netstar är nu 16 anställda som enbart jobbar med plattformsprodukterna, säger han.
Framtiden ligger i att bygga lösningen för communitys. Det är Gustav övertygad om och det är därför som han nu vill positionera sitt företag internationellt inom området.
– Redan 1998 valde jag inriktningen att bygga plattformar för communitys och det har visat sig vara helt rätt satsning, säger han.
På hemmaplan finns Netstars kunder framför allt inom mediebolagen. Han och hans företag har bland annat byggt plattformslösningar åt SVT, Sveriges Radio och Kanal 5. Även tv och radio i Danmark och Norge har anlitat Netstar. Men utanför Nordens gränser hägrar helt andra typer av kunder. Bland annat har Netstar byggt en community åt det Europeiska reseförsäkringsbolaget i tyskland.
– Communityn fungerar som en resedagbok för folk som är ute och reser. Via dagboken kan medlemmarna kommunicera med sina anhöriga, lägga ut sina resebilder och även ta kontakt med andra resenärer som är ute och reser samtidigt. Medlemmarna i communityn kommer i dag från Tyskland, Holland och Sverige.

Men vad tjänar ett reseförsäkringsbolag på att starta en resecommunity?
– De får tillgång till en enorm databas med information om hur deras potentiella kunder beter sig och vad de har för intressen. För ett år sedan tog företaget fram en ny försäkring som var baserad på just informationen från communityn. På så sätt har de kunnat skräddarsy försäkringen så att den passar till exempel äventyraren, Asienresenären eller tågluffaren.

Så företag som startar communitys i framtiden gör det lättare att kunna marknadsföra sina produkter?
– Ja, när företagen har förstått värdet i en community kan det bli hur stort som helst. Men för att hålla en community levande måste man hitta en gemensam nämnare för en stor grupp människor. Det skulle till exempel aldrig fungera att starta en community som handlar om   
försäkringar.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset