Det är inte bildredigeringsprogrammet Photoshops fel att så många fotomodeller är supersmala, skriver Nina Åkestam.
Det är inte bildredigeringsprogrammet Photoshops fel att så många fotomodeller är supersmala, skriver Nina Åkestam.

Att ett förbud mot Photoshop skulle få slut på skeva skönhetsideal är lika sannolikt som att ett förbud mot Globalknivar får slut på gängkriminalitet, skriver Nina Åkestam.

Detta är en kolumn. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

De senaste åren har flera företag slutat photoshoppa bilderna i sin reklam. Det har mottagits positivt av människor som är intresserade av jämställdhet, och vill få slut på objektifiering och sexualisering i medierna.

Problemet är att Photoshop inte har något med det att göra. Att ett förbud mot Photoshop skulle får slut på skeva skönhetsideal är ungefär lika sannolikt som att ett förbud mot Globalknivar får slut på gängkriminalitet.

Photoshop är en programvara. Det finns andra program som förändrar digitala bilder. Ett företag skulle alltså kunna säga att de slutar med Photoshop, och retuschera människor till rymdvarelser med exempelvis Affinity.

För det andra används inte Photoshop i första hand till att förändra människors utseende. Det finns exempel på när folk (oftast kändisar) har fått sina ansikten och kroppar digitalt förvandlade. Men i princip är människor i medierna snygga för att de har fötts så, och dessutom fått hjälp av frisörer, stylister, make-up-artister och ljussättare. När bilder retuscheras handlar det oftast om att ställa färger och kontraster.

För det tredje, när kroppar retuscheras kan de lika gärna göras större, som smalare. Varför många modeller är så smala att de inte ser bra ut på bild är ett evigt samtalsämne. Är det agenturerna, fotograferna eller kunderna som ställer sådana krav? Antagligen lite av varje. Men det är helt klart inte Photoshops fel.

LÄS MER: Nina Åkestam: I ett demokratiskt samhälle ska inte polisen vara kulturdomstol

Det här vet alla som har satt sin fot på en marknadsavdelning eller en reklambyrå. Idén med Photoshop-fri reklam är alltså bara en rökridå från företag som utnyttjar sitt eget kunskapsövertag för att positionera sig som omhändertagande, utan att göra några riktiga förändringar.

Den som vill förändra hur människor avbildas i medierna har ett stort jobb att göra. Det handlar om hur castingprocessen ser ut, om hur fotografer och art directors ser på sitt jobb, om hur marknadschefers kunskap och beslutsfattande. Ett modernt företag bör ta det här på stort allvar och låta reklamen spegla den insikten. Men att en bild digitalt har ändrats så att skuggor i bakgrunden försvinner och en tröja blir lite mindre skrynklig, det är knappast ett stort problem i sammanhanget.

+ Ikea. Gör äkta normbrytande reklam och låter tankesättet genomsyra hela företaget.
– ModCloth, Target, Aerie. Med flera ”Photoshopfria” företag. Skärpning.

LÄS MER: Nina Åkestam: Det är inte ”geni” att rekommendera bomberjackor mot betalning

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset