På hösten fylls gymmen och löparspåren av träningssugna personer. Men är du ute efter resultat? Gå inte på begreppet "No pain, no gain".

På Instagram har 2,3 miljoner inlägg taggats med hashtaggen #nopainnogain. Det vedertagna begreppet finns även på träningskläder och en snabb sökning på Google visar att det finns personer som förevigat det i form av tatueringar. Men smärta är inte nödvändigt för att träningen ska ge resultat.

– Att tro att ju mer smärta, desto bättre effekt stämmer inte. Smärta i sig är ingen stimulans för träningsanpassning. Den som tränar tungt kan få mjölksyra och det kan göra ont men leder också till bättre träningsrespons eftersom belastningen på musklerna ökar. Det är alltså belastningen som avgör effekten, inte smärtan i sig, säger William Apró, doktor inom medicinsk vetenskap med inriktning mot muskel- och näringsfysiologi vid Karolinska institutet och Gymnastik- och idrottshögskolan.

– Smärta i sig har ett enda egenvärde och det är att tala om att något är fel. Det är en varningssignal som kan vara olika stark. Det kan göra ont litegrann så att det känns som är ett obehag men att träna med smärta, utan att ha alltför mycket vetenskap att referera till, är inte bra.

Inte heller den personlige tränaren och hälsobloggaren Ida Warg tycker att den som rör på sig, lyfter vikter eller sportar ska satsa på "pain" och "gain". 

– Nej, det är klart att man ska svettas och få lite blodsmak och ömma muskler men man behöver inte känna smärta för att uppnå resultat, säger hon.

Vad ska man göra om man får ont under ett träningspass?

– Stoppa träningen och gå till en sjukgymnast för att kolla upp vad i kroppen som är fel.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset