Nu är det appar, intervaller och lopp som gäller Personliga tränaren och bloggaren Terese Alvén tror på en mer skräddarsydd träning som alla ska ha tid med. Om det så är på gymmet eller hemma på vardagsrumsgolvet.
Nu är det appar, intervaller och lopp som gäller Personliga tränaren och bloggaren Terese Alvén tror på en mer skräddarsydd träning som alla ska ha tid med. Om det så är på gymmet eller hemma på vardagsrumsgolvet.

Lovade du dig själv att börja leva hälsosamt 2014? Här är årets hetaste trender att haka på.

I år vill vi skräddarsy vår träning efter livssituation, plånbok och sociala medier. 2014 är året för allt mer personanpassade träningstrender.

– Det är ett tecken på att vi är stressade men vi vill samtidigt prioritera hälsan och kunna träna när vi vill, hur vi vill och var vi vill, säger personliga tränaren och träningsbloggaren Terese Alvén.

Men måste man egentligen haka på nya träningstrender?

– Att testa nya saker är ofta en motivationshöjare. Träningen ska vara en del av livet hela livet och ska det kännas roligt att gå och träna, säger Terese Alvén.

 
Alamy/All Over Press

Träning med fokus inåt är fortsatt stort. Yoga, Slow Motion och pilates är fortfarande trendigt på gymmet.


7 heta trender under 2014

HIIT – högintensiv intervallträning 
2014 vill vi träna effektivt men under kort tid för att lättare få in träningen i vardagspusslet. HIIT är tuff träning i form av intervaller under kort tid, kanske enbart 10-20 minuter. 

Träning med egna kroppen
Precis som första trenden (HIIT) visar vill vi träna smart och var vi än befinner oss, oavsett om det är på gymmet, hemma eller på semestern.

Långsam träning 
Yoga, pilates eller SATS nyhet Slow Motion gör att vi saktar ner, vänder fokus inåt och får ny kraft att fortsätta ösa på med lite mer medvetenhet efter passet.

Långa träningspass
I kontrast till de korta, intensiva passen är det trendigt att verkligen ha hälsa som livsstil och det anses statusfyllt att kunna ha tid till mycket träning. Många springer långlopp, gör klassiker eller tränar för triathlon. 

Personlig träning i grupp
Att träna med personlig tränare har varit trendigt i flera år, men alla har inte råd med det. Ett alternativ är att träna med en PT i en liten grupp. Fortfarande personligt, samtidigt som kostnaden är lägre och dessutom får en extra push av gruppdynamiken och känslan av att tränar mot ett gemensamt mål, kanske att gå ner i vikt eller att springa ett lopp.

Träning för specifika målgrupper
Träning för seniorer, träning för barn, träning för nyblivna mammor och så vidare. Nu finns det fler möjligheter att hitta träningsmöjligheter anpassade just för en specifik målgrupp.

Social träning 
Träna med en träningsapp, dela ditt träningspass i sociala medier och tävla med dina resultat i olika grupper. Både positivt och negativt, vissa blir inspirerade och andra blir stressade. 

Källa: Terese Alvén

 
Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset