Nu är det slut med gratispåsar hos flera stora butikskedjor.
Nu är det slut med gratispåsar hos flera stora butikskedjor.

EU kräver att förbrukningen av plast ska minskas. Därför kommer flera stora klädkedjor att börja ta betalt för plastpåsar från och med 1 juni.

En gratispåse att bära hem varorna i kan kännas som en självklarhet när du handlar kläder.

Den tiden är förbi.

H&M, Lindex och Kappahl är några av klädjättarna som nu börjar ta betalt för plastpåsarna. Anledningen är ett EU-direktiv som syftar till att få ner användningen av plast i unionen.

LÄS MER: Kommunens pinsamma reklammiss: ”Gör miljön en björntjänst”

Svenskarna använder i dag ungefär 1,3 miljarder påsar årligen. Målet är att det ska ner till 40 plastpåsar per person och år till 2025.

– På H&M kommer påsarna att kosta två kronor, oavsett storlek, vilket vi tycker är en bra prissättning då vi tror att det kan fungera som ett incitament och en morot för kunden att minska sin konsumtion av påsar, säger Joanna Morell, presskontakt på H&M.

Lindex kommer att ta en krona för små och tre kronor för stora påsar. På Kappahl kommer de ta en krona för små, två kronor för mellan och tre kronor för stora påsar och papperskassar.

Överskottet från försäljningen av påsarna ska gå till ”ändamål som driver hållbar utveckling”, enligt ett gemensamt pressmeddelande från H&M, Lindex och Kappahl.

Hur tror ni att kunderna kommer att reagera på att påsarna kostar pengar?

– Vi kan se ett växande intresse bland våra kunder för hållbarhetsfrågor och därför tror, och hoppas, vi såklart att våra kunder kommer att tycka initiativet är något positivt, säger Joanna Morell.

Även Clas Ohlson meddelar att de byter ut plastpåsarna i sina butiker mot nya påsar tillverkade av sockerrör från och med 1 juni – vilket resulterar i att priset höjs. De kommer även att sluta erbjuda den mindre gratispåsen till sina kunder.

LÄS MER: Nya upptäckten: Larven som äter plast

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om återvinning