Nazistiska Nordiska motståndsrörelsen under en demonstration i Borlänge.
Nazistiska Nordiska motståndsrörelsen under en demonstration i Borlänge.

Nazistiska Nordiska motståndsrörelsen, NMR, får inte längre använda varumärket ”Nordfront” på flygblad och reklammaterial. Anledningen? Det är för likt det tyska företaget Nordfrost.

Det är det tyska logistikföretaget Nordfrost som anmält och klagat på att varumärket Nordfront – som ägs av en ledare inom Nordiska Motståndsrörelsen, NMR – är för likt deras namn. Nordfrost menar att namnet kan förväxlas med deras internationella registrering. Det håller Patent- och registreringsverket (PRV) med om, och nu har de gett det tyska företaget rätt, skriver DN.

LÄS MER: ”RFSL ställer in Almedalen”

Det innebär att NMR förlorar sitt tillstånd att använda namnet Nordfront i marknadsföring, till exempel på flygblad eller annan reklammaterial. Däremot får de fortsätta använda varumärket i tryck på kläder.

Nordiska motståndsrörelsen ger också ut en nättidning med samma varumärkesnamn och namnet är också registrerat för andra varor och tjänster.

Nazisterna kommer att närvara under Almedalens tre sista dagar efter att ha blivit beviljade att hyra mark i Visby, något lett till starka reaktioner hos flera organisationer.

LÄS MER: ”Gotland ber polisen att stoppa NMR i Almedalen”

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset