De senaste åren har en digital kvinnorörelse vuxit fram i spelens värld. Kvinnliga protagonister har gjort entré och comeback som relaterbara personer tillika hjältar. Och de är här för att stanna. Trots återkommande attacker. "Det är ett normskifte som håller på att ske här och det är alltid obekvämt", säger P3 spels redaktör Elisabeth Bergqvist.

Det börjar röra på sig i spelbranschen. Starka kvinnliga karaktärer frontar några av de mest efterlängtade spelen och några av storsäljarna. En plats den vite mannen med få undantag har prenumererat på genom spelhistorien.

Utvecklingen sticker i ögonen på vissa. Varje gång en kvinnlig karaktär presenteras eller tar stor plats i en lanseringstrailer avkrävs spelstudior inte sällan en förklaring från, för det mesta, manliga gejmers.

Elisabeth Bergqvist, P3 Spel.

– Förekommandet av just kvinnliga karaktärer är en så tydlig indikator på att man rör sig mot en annan målgrupp. Då upplever de här spelarna sig som lämnade fastän det inte alls är tanken. De är snarare ovana med att sätta sig in i en kvinnlig karaktärs situation och gå i hennes kläder. Samtidigt har tjejer gått i mäns kläder i alla år när det kommer till spel, säger P3 spel-redaktören Elisabeth Bergqvist.

Dice-chefen svarade kritikerna

Ett av de senare exemplen är svenskutvecklade ”Battlefield V” som för första gången inkluderade en spelbar kvinnlig karaktär. Upprördheten lät inte vänta på sig. Under hashtaggen #notmybattlefield samlades spelare för att enas i hur orimligt det var med kvinnor mitt i andra världskriget-striderna.

Först och främst, låt mig vara tydlig med en sak. Spelarval och spelbara kvinnliga karaktärer är här för att stanna

Svaret från Oskar Gabrielson, vd på Dice som utvecklat spelet, var tydligt:

”Först och främst, låt mig vara tydlig med en sak. Spelarval och spelbara kvinnliga karaktärer är här för att stanna”, skrev han på Twitter och satte därmed fingret på åt vilket håll utvecklingen går.

För att snabbt förklara hur kvinnliga protagonister i spel har utvecklats med tiden får en av de tydligaste milstolparna också stå som exempel. Äventyraren Lara Croft.

Polygontuttar ursäktades som misstag

Lara Croft gjorde entré i spelvärlden 1996 med ”Tomb raider” och har genom åren blivit en av spelhistoriens mest ikoniska karaktärer.

Hon var från början påtänkt som man, men av rädsla för att likheten med Indiana Jones skulle bli för stor ändrades designen. Resultatet blev en kvinna vars person utgjordes av stora läppar, en smal midja och minimala kläder. Och så klart: Ett par, ändlöst diskuterade, rejäla polygontuttar som senare skulle förklaras, eller ursäktas, som ett misstag i spelets kod.

I stället för hjälte blev Lara Croft en sexsymbol. Och skulle förbli det i utgåva efter utgåva i 17 år framöver.

Lara Crofts utveckling i ”Tomb raider”-serien kan också ses i spelbranschen i stort. Foto: Square Enix

När spelserien återupplivades 2013, med spelet som sedan filmatiserades 2018 med Alicia Vikander i huvudrollen, blåste andra vindar. I de nyaste titlarna, som i år blev tre, är Lara Croft en person med samvetskval, tvivel och känsloregister. Någon som går att känna igen sig i – med kläder bättre anpassade för äventyr i vildmarken. En person som för första gången var hjälte och inte reducerades till sina fysiska attribut.

En liknande utveckling som ”Tomb raider” gått igenom går, med vissa undantag, att se i spelvärlden i stort. Kvinnor får ta mer plats. Det går långsamt, men när tröskeln är passerad öppnas nya möjligheter.

”En mognad i branschen”

Johanna Nylander på intresseorganisationen Dataspelsbranschen som arbetar tätt med de svenska spelföretagen tycker att resan för protagonister som Lara Croft tyder på utveckling i flera plan.

Johanna Nylander, Dataspelsbranschen.

– Vad hon är för typ av person i spelet visar på en mognad i branschen och på ett intresse från publiken. De vill veta mer om vad man ger dem än att det bara är en snygg tjej med stora bröst, säger hon.

De senaste åren har det som Johanna Nylander beskriver som en mognad i branschen blivit tydligt. Stora spel som ”Horizon: Zero dawn”, ”The last of us 2” och ”Shadow of the Tomb raider” har kvinnliga protagonister som är mer komplexa människor än sina föregångare.

– Det börjar komma kvinnliga protagonister i större utsträckning som får vara hjälte samtidigt som de får vara sårbara. Det är väldigt intressant att se det här skiftet. Det är fortfarande inte en majoritet kvinnliga protagonister vi ser men de får i stället ett mycket större utrymme, säger Elisabeth Bergqvist.

Men det har funnits en uppfattning hos vissa bolag om att det inte har varit värt att lägga pengar på.

Det vanliga argumentet att spel med kvinnliga protagonister säljer sämre är visserligen, historiskt sett, sant. Däremot menar både Johanna Nylander och Elisabeth Bergqvist att det varit en självuppfyllande profetia. Ett resultat av betydligt snålare marknadsföring för titlar med kvinnliga protagonister, vilket hittar stöd i en rapport från analysföretaget EEDAR.

Nu har resonemanget om kvinnliga karaktärer ändrat klang hos spelutvecklarna.

– Det har inte funnits ett motstånd. Men det har funnits en uppfattning hos vissa bolag om att det inte har varit värt att lägga pengar på. Det har känts som en onödig grej snarare än något som man inte vill av ren princip. De har inte sett poängen. I dag tror jag att många fler ser poängen med det, säger Johanna Nylander.

Något som kan tolkas som ett resultat av den insikten i spelbranschen är att man i många av de moderna spelen numera kan välja om man vill spela som man eller kvinna. Något som länge varit standard i de stora rollspelen – men som i andra genrer är en ny företeelse.

Skjuta-genren på efterkälken

En spelkategori där den kvinnliga representationen är som allra sämst – både i spelen och bland de som spelar – är förstapersonsskjutare, så kallade fps-spel. En undersökning gjord av analysföretaget Quantic Foundry 2017 visade att endast sju procent av spelarna i fps-genren var kvinnor.

En av de senaste hjältarna att introduceras i ”Overwatch” är Göteborgaren Brigitte, längst fram i bild. Foto: Blizzard

Men det finns undantag även här.

Det tydligaste är utvecklaren Blizzards spel ”Overwatch”. Spelet får kontinuerligt nya karaktärer och just nu är en övervägande del av de totalt 29 valbara hjältarna kvinnor. Enligt siffror från Quantic Foundry är antalet kvinnliga spelare i just “Overwatch” dessutom dubbelt så hög som hos andra fps-spel.

”Ironiskt nog är balans mellan könen inte någonting som vi fokuserar på. Vi fokuserar på att göra coola karaktärer som både är hjältar och riktiga människor. Vi gillar att ha utgångspunkten att det finns så mycket unikt och härligt i varje person från alla delar av samhället. Vi vill utforska vilka de är och vad de har för historia. Den här öppenheten och uppskattningen för hur vi alla är som individer har lett till vad som refereras till som balans”, skriver ”Overwatch” spelregissör Jeffrey Kaplan i ett mejlsvar.

”Overwatch” oöverträffat

Medvetet eller inte. I sin genre är jämlikheten i “Overwatch” oöverträffad. Spelet har olikt sina konkurrenter i fps-genren lagt tid på att ge karaktärerna bakgrundshistoria, olika nationalitet och personlighetsdrag. En av de nyaste hjältarna är till exempel svenska Brigitte från Göteborg.

Att vara inkluderande och öppensinnade har varit alltid varit prioriterat.

Man skulle kunna hävda att det är ett pr-knep. Samtidigt finns det inget annat fps-spel, eller nästan inget annat spel över huvud taget, som frontas av en homosexuell kvinna på det sättet som “Overwatch” görs av karaktären Tracer.

”Att vara inkluderande och öppensinnade har varit alltid varit prioriterat. När inkludering och öppenhet verkligen tas till vara på är det fina resultatet att man får en mångsidig grupp och en underbar känsla av representation”, skriver Jeffrey Kaplan som medger att det finns mycket kvar att göra och att branschen hade kunnat göra mer.

Jeffrey Kaplan, vp och spelregissör på Blizzard.

Och mer kommer sannolikt att hända framöver. Det är alla tre intervjuade i den här texten rörande överens om. Precis som Oskar Gabrielson twittrade: De är här för att stanna.

Öppnar för nya perspektiv

När den dagen kommer där en kvinnlig protagonist i ett spel inte längre är en “stor grej” öppnar det i sin tur upp för andra perspektiv.

– Vi har sett den vita manliga protagonisten ett antal gånger nu. Vi kommer antagligen få se den vita kvinnliga protagonisten till leda snart. Då kan vi börja titta på vad som händer i andra skeden i livet. Vad händer i olika klassamanhang till exempel? Jag tror att vi står inför en enorm möjlighet att utforska alla sorters protagonister och det känns superspännande, säger P3 spels redaktör Elisabeth Bergqvist.

Professorn svarar – därför är det viktigt med representation

Hillevi Ganetz.

Hillevi Ganetz, professor i genusvetenskap som forskat om populärkultur.

”Representation har jättestor betydelse i populärkulturen. Om det till exempel inte finns någon som jag i tv så känner man sig fruktansvärt utesluten. Det finns det mycket forskning som visar. Det är viktigt att bli representerad, men framför allt hur man blir representerad. Att inte bara vara representerad genom att var snygg utan också stark och smart, att man känner sig speglad och att man känner att man finns”.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om tv-spel dataspel