Nu ska du göra det själv Lena Herman visar Adicolor som är Adidas kollektion med vita kläder som inbjuder till att konsumenten själv slutför produkten.
Nu ska du göra det själv Lena Herman visar Adicolor som är Adidas kollektion med vita kläder som inbjuder till att konsumenten själv slutför produkten.

Gör en kokbok, designa egna kläder, recensera dina böcker

Bli din egen bokrecensent, gör ditt eget tv-program, skapa din egen kokbok eller måla din egen Adidaströja.
Tidningen Sourze – där läsarna skriver sina egna texter – och klädbutiken Way – där man får göra sina egna tryck på sina kläder – var tidigt ute. Nu är trenden allt tydligare: Konsumenterna vill vara interaktiva.

•• Är detta någon slags post-blogg-trend?
– Ja, och det som är så roligt är att man vill interagera. Vi brukar rekommendera marknadscheferna att få konsumenterna att bli interaktiva, berättar Stina Honkamaa, vd för mediebyrån Carat.
Hon menar att man måste involvera konsumenterna i sin produkt för att sticka ut i den ökande mängden reklam.
– Vi har en sådan extrem explosion i mediefloden.  Kontakt krävs för att få konsumenterna att handla.
Honkamaa talar om ”generation C”, där C:et står för content, innehåll.
– Det har sitt ursprung i att alla har en kreativ ådra och att vi vill konsumera oss själva. Det kan handla om att man, om man är ett resebolag, uppmanar kunderna att lista sina bästa resmål. På sikt kommer detta att bli rent innehåll i annonserna. Vi tror verkligen på det här. Se på Pricerunner, vi vill ha listor och konsumentrecensioner, det är trovärdigt.
En risk kan dock ligga i att människor anstränger sig för att få komma med.
– Ja, det är viktigt att man är ärlig, att man även släpper in negativa kommentarer, säger Honkamaa.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset