Youtube planerar att lansera en ny, prenumererad musiktjänst som erbjuder strömmad musik och musikvideo över nätet. Därmed tar företaget upp kampen om en marknad som hittills dominerats av Spotify.

TT

Youtube har hittills främst varit en sajt för gratis videoklipp som laddas upp av användarna. Men enligt Financial Times planerar nu det Google-ägda företaget en ny betaltjänst med musik som strömmas över nätet.

Enligt personer med inblick i planerna är det Robert Kyncl, Youtubes chef för innehåll, samt Shishir Mehrotra, vice vd för produkthantering, som står bakom den nya utvecklingen.

►Läs mer: Youtube vill ta betalt för videoklipp

Läs mer: Stim överens med Youtube

Bolaget har hittills avböjt att kommentera uppgifterna annat än med att ”ingenting finns att berätta för tillfället”.

Youtube har sedan tidigare skapat hundratals online-kanaler från etablerade artister för att kunna erbjuda bättre kvalitet och dra in mer pengar från annonsörer.

►Läs mer: Tjejsexvideon som Youtube inte vill att du ska se

Flera andra företag är på väg in på marknaden för prenumererade musiktjänster, skriver Financial Times. Bland dem finns Beat Electronics som grundats av Jimmy Iovine och hiphop-stjärnan Dr Dre, som tänker lansera sin tjänst om några månader.

Utvecklingen betyder att Spotify, grundat av svenskarna Daniel Ek och Martin Lorentzon, kan räkna med hårdnande konkurrens framöver. Enligt Dagens Industri indikerar den senaste investeringsrundan att Spotify idag värderas till uppemot 35 miljarder kronor.

►Läs mer: Artister vill stämma skivbolag för Spotifyersättning

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset