Företag inom alkholindustrin tonar ner cancerriskerna, visar en ny studie.
Företag inom alkholindustrin tonar ner cancerriskerna, visar en ny studie.

Många vet inte om att alkohol kan orsaka cancer. Nu får alkoholindustrin kritik för att försöka tona ner riskerna, enligt en ny studie där Karolinska Institutet ingår.

Alkohol orsakar cancer. Det kan handla om alltifrån bröstcancer till cancer i munhålan, levern och tjock- och ändtarmen. Men sambandet mellan cancer och alkohol är det många som inte känner till.

Samtidigt försöker alkoholindustrin tona ner riskerna, visar ny forskning.

London School of Hygiene and Tropical Medicine har tillsammans med Karolinska Institutet gått igenom allt som 30 stora alkoholföretag skrivit om sambandet mellan cancer och alkohol mellan september och december förra året, en studie som presenterats i tidningen Drug and Alcohol Review och återgivits av bland annat The Independent.

LÄS MER: Ny rapport: Européerna dricker sig själva till döds 

De såg att en majoritet av företagen använde sig av någon form av förvrängning av forskningsresultat när de framställde hur stora riskerna med cancer är av att dricka alkohol.

Den vanligaste strategin var att presentera sambandet som mycket komplext, och antyda att det inte finns något klart fastställt samband.

Andra strategier var att förneka att sambandet existerar, eller hävda att det inte finns någon risk om man dricker lite eller måttligt, samt att presentera alkohol som bara en risk bland många andra.

Dessutom tycktes branschen utelämna eller förvränga bevis som specifikt kopplar alkohol till bröst- och kolorektal cancer, kanske för att de är några av de vanligaste cancersorterna, enligt forskarna.

– Allmänhetens medvetenhet om risken är låg, och det har argumenteras för att större medvetenhet, speciellt när det gäller risken för bröstcancer, är ett allvarligt hot mot alkoholindustrin, säger professorn Mark Petticrew som lett studien.

Forskarna tycker sig se tydliga likheter i de strategier som tobaksindustrin i årtionden använt för att försöka tona ner riskerna för cancer tidigare.

– Vi kan inte lita på att en vinstdrivande industri ska främja folkhälsan. Konsumenter har rätt att veta sanningen om alkohol och cancer, så att de kan göra fullt informerade val om sitt drickande, säger Katherine Brown, vd för Institutet för alkoholstudier i Storbritannien till The Independent.

LÄS MER: Debatt: Forskare: Förbjud alkoholreklamen 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om Cancer alkohol