Seher Yilmaz är ordförande för Rättviseförmedlingen.
Seher Yilmaz är ordförande för Rättviseförmedlingen.

Resultatet av en ny undersökning gjord av Rättviseförmedlingen visar en tydlig överrepresentation av män i svenska nyhetsartiklar. Endast 32,1 procent av alla som kommer till tals i svenska nyhetsmedier är kvinnor.

För fjärde året i rad har organisationen Rättviseförmedlingen sammanställt statistik över andelen kvinnor som uttalat sig i svenska nyhetsartiklar, rapporterar TT.

Resultatet visar att 32,1 procent av de som uttalat sig i nyheterna är kvinnor. Det är en ökning från den senaste mätningen, men med blyga 1,6 procentenheter.

– Om vi varje dag möts av en majoritet av män i nyheterna kommer vi till slut tro att män är mer lämpade att uttala sig än kvinnor, säger Seher Yilmaz, ordförande för Rättviseförmedlingen, enligt TT.

Enligt Rättviseförmedlingen är ökningen så pass liten att ”man knappast kan tala om en verklig förändring”, enligt ett pressmeddelande från organisationen.

LÄS MER: Metoo-uppropen: Ett år senare

Låga siffror trots metoo

“Trots att vi har haft den mest intensiva jämställdhetsdiskussion jag upplevt under min livstid i metoo, har kvinnor inte fått mer utrymme i svenska nyhetsmedier. Det är som att tiden står still i medierna”, säger Rättviseförmedlingens ordförande Seher Yilmaz i pressmeddelandet, enligt TT.

Snedfördelningen är tydligast när personer uttalar sig som experter, företrädare för en organisation eller som yrkespersoner. Könsfördelningen gällande citerade privatpersoner eller vittnen till händelser beskrivs som jämnare.

LÄS MER: Förslaget: Gör bokstaveringsalfabetet mer jämställt

Resultatet av undersökningen visar att könsfördelningen är jämnast i kultur- och nöjesartiklar där 46 procent av de som uttalar sig är kvinnor.

Sportsidorna är minst jämlika. Där är bara 20,9 procent av de som uttalar sig är kvinnor och 79 procent som uttalat sig är män.

Mer om undersökningen

Materialet som ligger till grund för Rättvisaren 2018 är 2475 slumpmässigt utvalda artiklar ur följande 11 publikationer:

Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Dagens Industri, Metro, Sveriges Radio (sr.se), SVT (svt.se/nyheter), GöteborgsPosten, Sydsvenskan och Nyheter24.

Utöver public service-aktörerna Sveriges Radio och SVT är det de sju kommersiella nyhetstidningar som enligt KIA Index hade störst räckvidd 2016 (unika webbläsare per dag) som har analyserats, plus två regionala aktörer med utbredd läsning lokalt (GP & Sydsvenskan).

För att undvika att samma nyhetshändelser påverkar resultatet är undersökningsperioden augusti 2017 till april 2018.

Läs rapporten i sin helhet här.

Källa: Rättviseförmedlingen

Kommentera denna artikel

Vad tycker du? Här har du möjlighet att kommentera denna artikel. Vi på Metro vill ha en öppen dialog där de som deltar respekterar varandras åsikter. Alltså förväntar vi oss att du håller en schysst ton. Du kan framföra dina åsikter på ett civiliserat sätt även om du inte håller med om andras. Vi tror på dig!

Här kan du läsa hela vår kommentarspolicy.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset