En ny undersökning visar att så många som 7 av 10 svenskar inte kan urskilja fejknyheter från riktiga. Samtidigt visar undersökningen att unga är mer källkritiska än äldre.
En ny undersökning visar att så många som 7 av 10 svenskar inte kan urskilja fejknyheter från riktiga. Samtidigt visar undersökningen att unga är mer källkritiska än äldre.

Tron på nyheter som en säker informationskälla har fått sig en rejäl törn det senaste året. En ny undersökning visar att så många som 7 av 10 svenskar har svårt att skilja falska nyheter från riktiga. ”Men vi kan också se att unga är mer källkritiska än äldre”, säger Nina Palmgren, marknadschef på analysföretaget Qlik.

Allt fler svenskar har svårt att urskilja riktiga nyheter från falska, och samtidigt uppger en stor andel att de inte litar på information i samma utsträckning som tidigare. Det visar en helt ny undersökning gjord av dataanalysföretaget Qlik.

Undersökningen, som besvarats av yrkesverksamma i Sverige, Frankrike, England, Spanien och Tyskland, visar stora skillnader i hur vi förhåller oss till falska nyheter beroende på vilket land vi bor i och hur gamla vi är.

LÄS MER: Rapport: 4 av 5 svenska tvååringar använder internet

Svenskar är till exempel mer källkritiska än spanjorer, engelsmän, fransmän och tyskar, och här i Sverige uppger framförallt yngre människor att de granskar information mer än tidigare.

– Sätter man det i relation till att unga tar in information från fler kanaler än tidigare så blir det tydligt att den åldersgrupp som engagerar sig i flest kanaler också är den som är mest kritisk och inte litar på data i samma utsträckning som man har gjort tidigare, säger Nina Palmgren, marknadschef på analysföretaget Qlik.

68 procent av de svenskar som tillfrågats i undersökningen uppger att de har svårt att skilja på vilka nyheter som är riktiga och vilka som är falska, att jämföra med 51 procent av tyskarna, 39 procent av fransmännen, 36 procent av spanjorerna och 30 procent av engelsmännen. I undersökningen, som besvarats av cirka 1000 svenskar, framkommer även att män undersöker fakta i högre utsträckning än kvinnor, där 79 procent av männen uppger att de gör det, i jämförelse med 59 procent av de tillfrågade kvinnorna.

Åsa Larsson, redaktör för Metros Viralgranskaren, tycker att siffrorna är intressanta, men menar samtidigt att det finns en viss osäkerhet kring resultaten.

– Man ska komma ihåg att det här är den självupplevda bilden av hur bra man är på att skilja falska nyheter från riktiga, vilket inte alltid är samma sak som den faktiska. Att fler män än kvinnor uppger att de har koll på källkritik kanske snarare säger något om mäns självbild än om något annat, till exempel.

Fotnot: I undersökningen medverkade 5 291 yrkesarbetande personer i England, Frankrike, Sverige, Spanien och Tyskland. Undersökningen genomfördes under augusti och september 2017.

LÄS MER: Viralgranskaren vann Sociala medier-priset

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset