Många svenska seniorer är aktiva på nätet.
Många svenska seniorer är aktiva på nätet.

Sveriges seniorer är aktiva på internet och använder både sociala medier och läser nyheter online. De läser också reklamblad i fortsatt hög utsträckning, visar den nya undersökningen Seniorbarometern av Smart senior.

Undersökningen visar att närmare sju av tio seniorer, 55 år och äldre, använder sociala medier och internet flera gånger om dagen. 26 procent uppger att de är inne på nätet någon gång dagligen.

LÄS MER: ”Fler seniorer ska bli bättre på webben”

– Vi kan nu definitivt avliva myten om seniorer som okunniga om datorer, internet och ny teknik, och ovilliga att använda digitala och sociala medier. Denna undersökning visar precis motsatsen. Seniorer är mycket aktiva på nätet, vilket är en stark signal till medier, e-handlare och andra aktörer som vill nå denna målgrupp – Sveriges köpstarkaste grupp, säger Mathias Lang, vd för Smart senior, i ett pressmeddelande.

Två tredjedelar av seniorerna använder sig av sociala medier, där Facebook används överlägset mest. 92 procent av de som använder sociala medier uppger att de använder Facebook. 47 procent är aktiva på Instagram och 22 procent använder Whatsapp.

Nio procent uppger att de näthandlar ofta och 42 procent uppger att de näthandlar ibland.

I resultaten av undersökningen framgår det att tre av fyra seniorer bläddrar genom reklamen i brevlådan och läser om det är intressant. Endast 15 procent slänger reklamen utan att titta.

I dag har Sverige drygt 3 miljoner invånare som är äldre än 55 år.

LÄS MER: ”Seniorer trappar upp surfandet”

Om undersökningen

I undersökningen SeniorBarometern har Smart senior (Sveriges största medlemsföretag för alla som fyllt 55) frågat fler än 7 000 seniorer (55 år eller äldre) i Sverige om deras medievanor, internetanvändning och om och hur de använder sig av digitala och sociala medier.

Smart senior

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset