Gilla, kommentera, dela – och vinn! En efter en dyker tävlingarna upp på Facebook. Men i många fall handlar det om bedragare som vill lura in dig i dyra abonnemang. Här är knepen som hjälper dig att avslöja bluffarna.

Tävlingarna på Facebook kräver inte mycket av dig. Ofta räcker det med att gilla bilden och tagga en person för att vara med och tävla om en årsförbrukning av en attraktiv produkt. Det är med andra ord inte konstigt att många lockas till att delta.

Men de så kallade tävlingarna är ofta bara en fasad för bedragare som vill komma åt dina identitetsuppgifter eller lura in dig i dyra abonnemang.

Red Bull, Ikea, Mediamarkt, Nocco, Shell, Sephora och Apple är bara exempel på varumärken som har utnyttjats av bedragare för att lura människor.

LÄS MER: Nej, du kan inte vinna en årsförbrukning av Red Bull om du gillar inlägget

Tillvägagångssättet är ofta som följer.

När tillräckligt många personer har spridit inlägget vidare skickas ett meddelande ut till deltagarna om att de har vunnit. Meddelandet innehåller en länk som ”vinnarna” uppmanas att klicka på. I vissa fall publiceras en länk direkt i kommentarsfältet.

De som klickar sig vidare får veta att de endast behöver fylla i sina uppgifter och betala frakten för att få ta del av erbjudandet. Men den som läser det finstilta kommer att upptäcka att de skriver upp sig på ett abonnemang som kostar flera hundra kronor i månaden.

Den som klickar kommer till en sida som denna. Till höger i det finstilta framgår det att det handlar om ett dyrt abonnemang.

Trots att Viralgranskaren och många andra har varnat för blufftävlingarna på Facebook upprepade gånger fortsätter människor att dela dem vidare. Det är därför bedragarna fortsätter med sin metod.

Hjälp gärna till att få stopp på bedrägeriet genom att sprida ordet vidare.

LÄS MER: Palme-citat om flyktingar sprids – men har han verkligen sagt så?

Så avslöjar du blufftävlingar på Facebook

Vem står bakom tävlingen?

Bedragarna utnyttjar ofta kända varumärken för att lura folk. De kan använda delar av ett företags namn, deras logotyp och bilder på produkter.

Men när de riktiga företagen anordnar tävlingar görs det i regel från deras officiella verifierade Facebooksidor som kännetecknas av att de har en bock inuti en blå cirkel bredvid namnet.

Andra varningstecken är om sidan har få gilla-markeringar eller om sidan nyligen skapades.

Så här känner du igen ett verifierat konto på Facebook.

Hur är stavningen?

När ett äkta företag anordnar en tävling försöker de så klart skriva så korrekt som möjligt. Därför kan du hålla utkik efter stavfel, särskrivningar eller anglicismer eftersom det kan tyda på att texten har översatts via en översättningstjänst.

Kontrollera även stavningen av företagets namn, bluffsidor kan ofta lägga till någon bokstav för att det inte ska bli exakt samma namn som företaget de utnyttjar.

LÄS MER: Det omtalade ”Barcelonaavtalet” – ministern bakom underskriften talar ut

Hur är tävlingen utformad?

Blufftävlingarna brukar ofta vara utformade på liknande sätt. Du uppmanas att gilla och dela bilden samt att kommentera eller tagga någon i kommentarsfältet för att delta i tävlingen.

Men enligt Lotteriinspektionen är inte det en godkänd tävlingsform eftersom det är slumpen som avgör, därför räknas det som lotteri och kräver tillstånd.

För att det ska vara en godkänd tävling krävs det någon form av prestation från deltagaren. Det kan handla om en fråga, en motivering till varför man ska vinna eller förslag till en slogan. Seriösa företag brukar i regel försöka förhålla sig till detta.

Vad säger det officiella kontot?

Om du stöter på en tävling från ett företag som du misstänker kan vara falsk kan du gå in på företagets riktiga Facebooksida eller sajt. Företag brukar ofta varna allmänheten i sociala medier om de vet att blufftävlingar cirkulerar. Står det ingenting kan man också kontakta kundtjänst för att ta reda på om företaget står bakom tävlingen.

LÄS MER: Tre falska påståenden om valfusk – som du inte ska sprida vidare

Om Viralgranskaren

Har du stött på ett påstående eller en nyhet som du vill att vi ska granska sanningshalten i? Tveka inte att höra av dig till oss på Facebookpå Twitter eller på mejl.

Viralgranskaren följer det svenska journalistförbundets yrkesetiska regler samt de riktlinjer som det internationella faktakollsnätverket IFCN har satt upp.

Här kan du läsa mer om hur Viralgranskaren jobbar.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset