Att ta en bild som kan generera ”likes” är viktigt för svensken. Det visar en undersökning som Metro låtit göra. Men det finns en annan intressant mindre glamorös vardag utanför det som platsar på Instagram, menar skaparna av appen Minutiae.
Att ta en bild som kan generera ”likes” är viktigt för svensken. Det visar en undersökning som Metro låtit göra. Men det finns en annan intressant mindre glamorös vardag utanför det som platsar på Instagram, menar skaparna av appen Minutiae.

Deras tjänst har kallats ”anti-socialt medie” och ett ”bot mot Instagram”. Martin Adolfsson är den svenske medgrundaren till fotodelnings-appen ”Minutiae” som syftar till att ta bilder på helt vanliga ögonblick i livet. ”I dag tar vi bara bilder av våra höjdpunkter. Mycket anses inte värdefullt nog att dokumentera”, säger han till Metro.

Att inte få tillräckligt med likes på sociala medier har blivit ett stressmoment. Det svarar 21 procent av unga svenskar i en undersökning som kameratillverkaren Canon låtit göra.

Samtidigt svarar hela 67 procent av svenskar aktiva på sociala medier att de, i någon utsträckning, tänker på om motivet kommer att tillfredsställa deras följare innan en bild tas. Det framgår av en YouGov-undersökning beställd av Metro.

LÄS MER: Nytt filter ska stoppa hatet på Instagram

– Att alla har kameror har bidragit till en demokratisering av fotografiet. Men med åren har folk lärt sig vad andra gillar och börjat ta samma bilder, säger Martin Adolfsson, fotograf bosatt i New York.

Martin Adolfsson

Han menar att många av fotograferna bakom de stora Instagram-kontona åker till samma platser, tar bilder ur samma vinklar och med samma filter, eftersom de vet att andra fått uppskattningen för detta tidigare.

– Folk blir också mer självkritiska och struntar i att ta många bilder, tillägger han.

Någonstans mitt i den här utvecklingen föddes idén till appen ”Minutiae” (uttalas minu-scha) som uppmärksammats av både Financial Times och techmagasinet Wired.

– Det är egentligen ett konstprojekt. Det fungerar så att appen larmar när du ska ta en bild. Det är en gång om dagen och alla användare får larmet exakt samtidigt över hela världen. Då har du en minut på dig att fota exakt det du gör just då.

LÄS MER: Nu kan du lägga upp bildspel på Instagram – så här gör du

Resultatet är att tusentals människor ofiltrerat fotar sin vardag samma minut. Det blir bilder från dansgolv i Australien, kontor i Sverige och tunnelbanan i New York.

– Självdokumentation är främsta drivkraften. Vi vill att användaren är med i det här projektet och tar 1440 bilder (en per minut i 24 timmar, utspritt på en bild om dagen – det blir nästan fyra år). De kommer att fånga moment i sitt liv som inte är värdefulla nog att dokumentera annars, men som vi tror att de i efterhand kommer inse är betydelsefulla, säger Adolfsson.

Han är inte kritisk i sig till att allting i dag handlar om den snabba uppskattning i form av likes. Men att den förlängda uppskattningen, för användarens egen del, är något som går förlorat.

LÄS MER: Nu ska Facebook börja spåra självmordsbenägna

– Det är en intressant upplevelse att sluta tänka likes. Alla dina bilder (i Minutiea) delas med en annan slumpvis användare anonymt, varje dag, och bara under en minut. Man får en fascinerande inblick i någon annans liv och vardag.

Allt är inte en perfekt frukost i solen, fötter mot ett blått hav eller vackra vyer. Och det låter på honom som att det är helt okej.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd i YouGovs onlinepanel under perioden 16-20 juni 2017. 1526 personer har genomfört undersökningen.
Målgrupp är kvinnor och män från 18 år och uppåt. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen för kön, ålder, region och senaste riksdagsval.
YouGovs onlinepanel i Sverige bestående av 60 000 förrekryterade kvinnor och män i åldrarna 18+ som vill delta i undersökningar. Panelen är en så kallad accesspanel.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset