Curre Hanson har tillsammans med  två arkitekter räknat ut att den årliga förlusten för samhället blir 972 miljoner.
Curre Hanson har tillsammans med  två arkitekter räknat ut att den årliga förlusten för samhället blir 972 miljoner.

För trogna pendlare kan en ny bussterminal i Katarinaberget vid Slussen innebära extra restid som motsvarar en hel arbetsvecka per år, enligt en ny uträkning.

Slussen som det såg ut för 80 år sedan.

Slussen som det såg ut för 80 år sedan.

Slussen som det såg ut för 80 år sedan.

Planen för Nya Slussen innebär att en ny bussterminal för bussarna till och från Nacka/Värmdö skulle byggas i Katarinaberget. Det kommer att innebära tio minuters extra gångväg för de pendlare som ska ta sig till och från Slussens tunnelbana.  

– På årsbasis ökar restiden för en trogen arbetspendlare med en arbetsvecka, säger Curre Hanson (S).

Han har tillsammans med arkitekterna Lennart Klaesson och Tor Edsjö räknat ut att den årliga kollektiva förlusten för samhället skulle bli     972 000 000 kronor på grund av den längre pendlingssträckan.

– Utöver längre tids- och gångavstånd ökar inte heller resenärernas bekvämlighet i form av fler trappor, fler rulltrappor och fler hissar, säger Curre Hanson vidare.

Han anser att man ska behålla bussterminalen på sin nuvarande plats.

– Det skulle kunna spara mellan 2 till 3 miljarder kronor. Och med tanke på att planerna för affärsgallerian slopats finns det inga hinder att behålla bussterminalen på sin nuvarande plats. För resenärerna till och från Nacka/Värmdö och Saltsjöbanan finns ingen bättre plats. 

Metro har sökt trafiklandstingsråd Christer G Wennerholm (M) som genom sin pressekreterare har avböjt att kommentera ärendet.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset