Både choklad och frukt är antiinflammatoriska livsmedel.
Både choklad och frukt är antiinflammatoriska livsmedel.

Antiinflammatoriska livsmedel. Det är vad du ska äta om du vill leva längre, visar en ny studie.

För 16 år sedan fick 70 000 medelålders och äldre kvinnor och män i Uppsala, Västmanlands och Örebro län göra en omfattande hälso- och livsstilsenkät framtagen av forskare vid Karolinska Institutet och Uppsala universitet, skriver UNT. Samtliga deltagare var i stort sett friska vid starten för studien.

Utifrån svaren kunde forskarna räkna ut varje deltagares poäng på ett speciellt 16-gradigt anti-inflammatoriskt kostindex, AIKI, som togs fram med hjälp av uppgifter om både kostvanorna och halterna av inflammationsämnet CRP i blodet hos drygt 3 500 av kvinnorna i studien.

Och nu kan forskarna se ett samband mellan antiinflammatorisk kost och livslängd.

LÄS MER: Hur nyttiga är egentligen protein bars?

Undvika kött och chips

Sedan studiens start har 16 000 deltagare avlidit i framförallt hjärt- och kärlsjukdomar eller cancer.

Dödligheten var betydligt lägre bland deltagarna med höga poäng i det antiinflammatoriska kostindexet, än bland deltagarna med låga poäng.

– Våra resultat kan förhoppningsvis uppmuntra fler att äta nyttigare och dra ner på eller helt undvika livsmedel som kan stimulera till en låggradig men kronisk inflammation i kroppen, till exempel rött kött, läsk och chips, säger professor Alicja Wolk vid Karolinska Institutet och Uppsala universitet till UNT.

LÄS MER: Regelbundna bastubad kan minska risken för högt blodtryck

Antiinflammatoriska livsmedel

Livsmedel med antiinflammatorisk potential är bland annat frukt och grönt, te, kaffe, müsli/havregryn, ost med låg fetthalt, choklad, oliv- och rapsolja, baljväxter, nötter och måttliga mängder öl eller vin.

Livsmedel som i stället riskerar att öka inflammatoriska risken är kött, inälvsmat, chips, läsk och saft.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset
Mer om Hälsa kost