Sejf hjälper både säljare och köpare vid ett tjänsteköp, för att få ett så smidigt och säkert samarbete som möjligt och minimera risken för tvister.
Sejf hjälper både säljare och köpare vid ett tjänsteköp, för att få ett så smidigt och säkert samarbete som möjligt och minimera risken för tvister.

Slipp risken för tvister och fuskbyggare när du renoverar med hjälp av den smarta tjänsten Sejf. Den fungerar som en mellanhand mellan dig som kund och hantverkaren och hjälper er båda till ett tryggt och smidigt bygge.

Att renovera hemma kan, om du har otur, bli en dyr historia i slutändan. För att du ska slippa råka ut för fuskbyggare och fakturor som skjuter i höjden lanseras nu tjänsten Sejf.

– Vår idé och plattform går ut på att säkra tjänsteköp. När en konsument anlitar en hantverkare har den i dagsläget inte någon säkerhet om att kunden får ut det den betalar för. Eftersom det förekommer mycket fuskbyggen har vi utvecklat en tjänst som ska råda bot på det, säger Carl-Martin Semere, vd på Sejf.

Tryggare att anlita hantverkare

Han har själv råkat ut för fuskbyggare och bestämde sig för att skapa en tjänst som gör det tryggare att anlita hantverkare.

– Jag har jobbat inom byggbranschen tidigare, det är ett område som verkligen intresserar mig. När en nära vän till mig blev blåst av en hantverkare som krävde pengar i förskott, och senare även mina föräldrar, ville jag skapa något som förminskar fusket i byggbranschen. Vår ambition är att Sejf ska vara enkelt för alla, både för snickaren och kunden. Vi vill att ”är du Sejfad?” ska bli ett begrepp.

Med Sejf kan du känna dig trygg med att kostnaden för din renovering inte blir högre än du tänkt dig. Foto: Shutterstock/IBL

Gratis för kunden

Sejf är gratis att använda för kunden och reaktionerna har hittills varit positiva, enligt Carl-Martin Semere.

– Väldigt positiva hittills. Vi har jobbat mycket med att det ska vara så enkelt som möjligt för kunder att registrera sig. Vi har hittat en lösning så att registreringen sker helt via BankID, vilket är väldigt smidigt. Kunderna slipper även att ligga ute med hög likviditet vid större projekt, så vi betalar först efter att du själv godkänt arbetet.

Hantverkaren får betalt löpande

Sejf är också till fördel för hantverkaren, eftersom pengar betalas ut löpande under byggets gång. Så fort ett moment är avslutat och registrerat i Sejf får hantverkaren den överenskomna ersättningen.

– Det innebär att det är väldigt bra för små byggföretag som inte har råd att ta jobb om de endast får en klumpsumma i slutet. Sejf hjälper både kunden och hantverkaren.

Så här fungerar Sejf:

• När kunden och hantverkaren kommit överens om arbete och pris registrerar sig hantverkaren på Sejf.nu.

• Som kund loggar du in på hemsidan med hjälp av BankID. Där finns all din historik från tidigare jobb sparade. • Kunden specificerar momenten i arbetet, så att Sejf kan stämma av efter varje utfört moment.

• Pengarna betalas ut löpande av Sejf till hantverkaren, efter varje avslutat moment. Läs mer på Sejf.nu.

Artikeln är ett resultat av ett annonssamarbete och innehållet är sponsrat av annonsören. Den här artikeln är inte framtagen av Metros redaktion utan av vår kommersiella avdelning för Native Advertising.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset