Nya trenden: Testa i butik – köp online Björn Nyström som driver Gitarrspecialisten har märkt av vikande försäljningssiffror. – Snart kommer väl jag med att få börja söka nytt jobb, säger han.
Nya trenden: Testa i butik – köp online Björn Nyström som driver Gitarrspecialisten har märkt av vikande försäljningssiffror. – Snart kommer väl jag med att få börja söka nytt jobb, säger han.

Testa produkten i butik och köp den sedan online. ”Showrooming” har blivit allt vanligare. – Bra för konsumenterna men en utmaning för butikerna, säger Johan Tjernberg, ansvarig för e-handel på Accenture.

58 procent av de svenska konsumenterna har under det senaste halvåret undersökt en vara fysiskt i butik men gått tomhänta hem och beställt samma produkt från nätet i stället. Det visar en ny undersökning som konsultföretaget Accenture gjort inom området för mode och elektronik.
– Det positiva är att det blir lättare att hitta information, jämföra och konkurrensen ökar. Utmaningen för butikerna blir att svara upp till detta, säger Johan Tjernberg.

Och alla är inte lika nöjda över utvecklingen. Björn ”Nysse” Nyström äger butiken Gitarrspecialisten och har varit på stället i 38 år. 2007 sålde han gitarrsträngar för 30 000 kronor i månaden. I dagsläget har den siffran gått ner till 5 000 kronor.
– Folk tycker att det är så skönt att få saker direkt hem till brevlådan. Internet dödar arbetstillfällen. Butiker har slagit igen på närliggande gator och snart kommer väl jag med att få börja söka nytt jobb, säger han.

Än så länge är ”Showrooming” inte lika utbrett i Sverige som i till exempel USA, Frankrike och Tyskland.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset