Den dagliga varuhandeln ökade med 1,7 procent.
Den dagliga varuhandeln ökade med 1,7 procent.

Detaljhandeln i juni ökade med 3,5 jämfört med samma månad förra året. Svenskarna handlade för 70 miljarder kronor, rapporterar Aftonbladet.

De 70 miljarder kronorna gör juni till den bästa försäljningsmånaden under årets första halvår. Siffrorna kommer från SCB och HUI Research, rapporterar Aftonbladet.

LÄS MER: Handeln tvingas ta krafttag mot plasten

Den dagliga varuhandeln ökade med 1,7 procent jämfört med juni förra året. Där ingår främst livsmedel.

– Vi har haft en bra midsommar och semesterförsäljning. Efter midsommar har vi också haft ett högre snittkvitto i butikerna för då handlar vi dyrare. Sedan får vi inte glömma bort att dagligvaruhandeln är det enda som visar upp inflation, där priserna höjs, säger Andreas Svensson, detaljhandelsanalytiker på HUI Research, till Aftonbladet.

Varor som vi handlar mer sällan, sällanköpshandeln, där bland annat möbler och byggprodukter ingår, ökade med 4,9 procent. Där är det inte prishöjningar som ligger bakom, utan människor har helt enkelt handlat mer. Reapriser är en orsak till det, enligt Andreas Svensson.

Försäljningsuppgången kommer inte att fortsätta i den här takten resten av året, spår HUI Research.

LÄS MER: Vett och etikett: Så beter du dig i matbutiken

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset