Det här budskapet nådde allmänheten både på reklamtavlor, i reklamfilmer och tidningsannonser.
Det här budskapet nådde allmänheten både på reklamtavlor, i reklamfilmer och tidningsannonser.

Det är okej att uppmana till otrohet på reklamskyltar. Det står klart efter att otrohetssajten Victoria Milans reklam friats.

Rekordmånga anmälningar – 206 stycken – strömmade in när skyltar med budskapet "Gör livet levande – ha en affär" kom upp på reklamtavlorna. Men Reklamombudsmannens opinionsnämnd friar och skriver att reklamen inte strider mot god marknadssed.

"Nämnden finner att de reklamenheter som nämnden nu prövar speglar den aktuella tjänsten och har en upp­enbar koppling till den. Reklamens innehåll är så nära kopplat till webbsajtens syfte och affärsidé, det vill säga själva produkten, att reklamen inte kan skiljas ut från denna."

Det är inte produkten i sig utan marknadsföringen som prövas av nämnden. Exempelvis fälldes sajten Singeldejting, som ju inte uppmanar till otrohet, av Reklamombudsmannen i våras. Då anmärkte RO på att kvinnor utmålades som sexobjekt, något som man menar inte varit fallet i Victoria Milans kampanj.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset