Poliser i Stockholm testar Segway som ett led i att öka synligheten. Arkivbild.
Poliser i Stockholm testar Segway som ett led i att öka synligheten. Arkivbild.

Att supa till och ge sig ut på en Segway-tur i Norge är olagligt. Det har landets högsta domstol, Høyesterett, beslutat.Men i Sverige är det okej att vara berusad under färden – om du inte betraktas som vårdslös.

Bakgrunden till avgörandet i Høyesterett är en fyllekörning på Aker Brygge i Oslo 2014, då en norrman stoppades på en Segway med 1,96 promille alkohol i blodet. Mannen medgav att han varit berusad under färden, men framhöll att han inte visste att det var olagligt.

Tingsrätten friade mannen, men fallet har letat sig vidare i rättsmaskineriet och på tisdagen konstaterade högsta domstolen att ståhjulingar ska betraktas som motorfordon och att rattfyllerigränsen på 0,2 promille gäller även för dem.

"Ingen obetydlig risk"

"Olycksrisken vid användning av självbalanserande fordon är klart mindre än för bilar, motorcyklar och mopeder, men den kan knappast sägas vara obetydlig", skriver Høyesterett, enligt nyhetsbyrån NTB.

Samtidigt konstaterar domstolen att straffsatsen för rattfylleri med en Segway inte bör ligga lika högt som för klassisk rattfylla.

– Fallet kommer därför antingen att avgöras genom att polisen skriver ut en vanlig böteslapp, eller att det återgår till tingsrätten, säger 33-åringens försvarare John Christian Elden till Nettavisen.

I Sverige och Danmark betraktas ståhjulingar, balansbrädor och liknande fordon som cyklar när det gäller fyllekörning.

– Det finns rättsfall där folk har varit riktigt på pickalurven. Där kan man komma in på vårdslöshet i trafik, men det finns inga promillegränser, säger Hans Nilsson, kommissarie vid Stockholmspolisens trafikenhet, till TT.

Utrustningskrav

Orsaken är att de populära fordonen inte kommer upp i samma hastigheter som en moped klass 2. Däremot finns det andra anledningar – med eller utan alkohol i blodet – att känna oro för att möta trafikpolisen under en hoverboard- eller Segwayfärd.

– De här farkosterna, när det gäller klassningen som cykel, klarar inte alltid utrustningskraven med ringklocka, belysning och reflexer, säger Hans Nilsson.

Förare av balansbrädor och ståhjulingar omfattas dessutom av de trafikregler som gäller vid färd med andra fordon, exempelvis stopplikt vid rödljus.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset