Skärmdump från en bild publicerad av den nu nedstängda Facebooksidan "Secured Borders" som är en av aktörerna kopplade till den amerikanska utredningen.
Skärmdump från en bild publicerad av den nu nedstängda Facebooksidan "Secured Borders" som är en av aktörerna kopplade till den amerikanska utredningen.

Under måndagen lämnade Facebook över runt 3 000 sponsrade inlägg som misstänks ha finansierats av Ryssland. Enligt Facebook rör det sig om drygt 470 Facebooksidor och profiler. Syftet med de sponsrade inläggen, som visades i samband med det amerikanska presidentvalet, ska främst ha varit att spä på konflikter inom landet.

Under måndagen lämnade Facebook över drygt 3 000 marknadsförda inlägg kopplade till en rysk marknadsföringsfirma till USA:s kongress. Överlämnandet är ett resultat av kongressens utredning av påstådda ryska påverkansförsök som ska ha ägt rum under och efter det amerikanska presidentvalet 2016, rapporterar Washington Post. Flera av de sponsrade inläggen har kunnat identifieras av amerikanska medier, men har inte offentliggjorts av myndigheter eller av Facebook.

LÄS MER: Forskare: Amerikanska alt-right-rörelsen försöker påverka Tysklands val

Anledningen till att USA:s kongress är intresserade av inläggen i fråga är för att myndigheter och Facebook misstänker att de är del av en koordinerad desinformationskampanj kopplad till det ljusskygga ryska företaget ”Internet Research Agency”, som tidigare gjort sig kända för att sprida rysk propaganda på internet, och som i detalj beskrevs av New York Times 2015.

Enligt Facebook ska ungefär 10 miljoner amerikaner ha sett de sponsrade inläggen det rör sig sig om. 44 procent av visningarna ägde rum innan valet, 56 procent efter. 25 procent av de sponsrade inläggen sågs aldrig av någon. 50 procent av de sponsrade inläggen kostade marknadsföraren mindre än tre amerikanska dollar. Bara en procent kostade mer än 1 000 dollar. En procent av de sponsrade inläggen var speciellt inriktade mot specifika grupper. Det skriver Facebook i ett blogginlägg.

Bland de sponsrade inläggen som kunnat identifieras återfinns flera olika teman. Tematiken har inte handlat så mycket om att stödja en specifik presidentkandidat som att uppmuntra till polarisering kring i USA känsliga politiska frågor, som rasism, invandring, hbtq-frågor och vapen.

En av Facebooksidorna som förekommer i utredningen, ”Secure the border” var en sida som förespråkade minskad invandring med tuff retorik. En annan, ”LGBT United”, riktade sig till förespråkare för hbtq-personers rättigheter.

Enligt New York times återfinns till och med en Facebooksida för djurälskare i utredningen, som spred bilder på söta hundar med hjälp av sponsrade inlägg. Ett annat sponsrat inlägg påstods vara kopplad till aktivist-rörelsen ”Black lives matter” och riktade sig till invånare i städerna Baltimore och Ferguson. Daily Beast uppger att även en Facebooksida med namnet ”United Muslims of America” som bland annat spridit påståenden om att Hillary Clinton finansierat al-Qaida, ska ha varit del av operationen.

I vissa fall ska de sponsrade inläggen gett stöd till specifika kandidater. Under förra veckan kunde Politico berätta att åtminstone ett av inläggen som förekommer i utredningen ska ha uppmuntrat väljare att rösta på USA:s gröna parti. ”Välj fred och rösta för Jill Stein”, löd texten i inlägget. Enligt Politico har även reklam som uppmuntrat väljare att rösta på Bernie Sanders och Donald Trump förekommit.

Enligt Facebook själva är möjligheten att rikta inlägg mot specifika grupper någonting som är bra, och som gör att tjänstens användare kan komma i kontakt med för dem relevant innehåll. De menar dock att de i framtiden planerar att manuellt gå igenom inlägg som sponsrats på vissa specifika sätt mot vissa specifika grupper.

Enligt Facebook är problemet inte nödvändigtvis att budskap riktats mot specifika grupper eller för att bedrivit opinion, utan att det gjorts på ett sätt som bryter mot företagets krav på autenticitet. De säger också, i blogginlägget som publicerades under måndagen, att flera av inläggen som förekommer i utredningen inte brutit mot företagets regler.

”Vi kräver autenticitet oavsett var du befinner dig. Skulle amerikaner bedrivit en koordinerad icke-autentisk operation – som den ryska organisationen gjorde i det här fallet – skulle vi också ta ned de sponsrade inläggen.”, skriver man.

LÄS MER: Så organiserar svenskar desinformation på nätet inför franska valet

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset