Gunnar Lundmark fick parkeringsböter trots att han hade p-tillstånd. ”Bilderna var tagna i en vinkel som gjorde att mitt  tillstånd inte syntes i vindrutan”, säger han. 
Gunnar Lundmark fick parkeringsböter trots att han hade p-tillstånd. ”Bilderna var tagna i en vinkel som gjorde att mitt  tillstånd inte syntes i vindrutan”, säger han. 

Kommuner och privata bolag tjänar miljarder varje år på p-böter. Enbart de kommunala böterna ökade med 25 procent på två år. Men många krav är felaktiga.

Manipulerade bilder, förtäckta hot och falsk bevisning. Parkeringsbolagen och deras ledande indrivningsföretag Hojab anklagas för rena maffiametoder.

– Många parkeringsbolag är djupt oseriösa och det finns de som presenterar falsk bevisning för att dölja sanningen. Det är både ohederligt och olagligt, säger Metros rättslige expert Stefan Wahlberg.

I oktober förra året fick Gunnar Lundmark en p-bot i garaget i Sickla i Stockholm trots att han hade parkeringstillstånd. Han begärde bildbevis – och fick till sist se fotona.

– Bilderna var tagna från en vinkel som gjorde att mitt tillstånd inte syntes i vindrutan. Men som tur var skymtade den översta kanten av tillståndet på ett av fotona.

Gunnar Lundmark är inte ensam. Flera personer Metro talat med berättar om otydliga eller felexponerade foton där parkeringstillstånden inte syns.

– Först skulle jag inte ens få ut bilderna. Inkassoföretaget Hojab sa bara ”vi ses i rätten”, berättar Vicky Nydén i Örebro.

På den bild hon till sist fick ut reflekterades blixten i rutan – vad som låg på instrumentbrädan gick inte att se. Men Hojab var trots det berett att driva inkassokravet till domstol. Då gav Vicky Nydén upp.

– Jag vågade inte ta en rättegångskostnad. Det var enklare att betala.

Enligt personuppgiftslagen, PUL, är parkeringsbolagen eller de indrivningsföretag som anlitas skyldiga att lämna ut bilder man tagit. Bolagen får inte heller hota med domstol förrän p-boten har blivit ett inkassoärende.

– Parkeringsbolagen är medvetna om att man lappar fel och gör fel. Ändå kör de på stenhårt genom inkassoföretag och tjänar pengar på att vanliga människor inte vågar gå till domstol, säger Stefan Wahlberg.

Europark: ”Människor kan alltid göra fel”

Europark Svenska AB är ett av landets största privata parkeringsbolag. Fredrik Westergård, operativ chef, tillbakavisar bestämt anklagelserna om medvetet manipulerade bilder och fotovinklar.

– Våra parkeringsvakter får fotoutbildning. Bilderna är till för vår interna kvalitetssäkring. Vissa är bättre, andra sämre. Men kärnfrågan är trots allt om någon har parkerat fel.

Att Europark utnyttjar människors rädsla och medvetet kräver in felaktiga p-böter genom inkassobolaget Hojab tillbakavisar han bestämt.

– Människor kan alltid göra fel. Men den som påstår att vi systematiskt utfärdar och kräver in felaktiga p-böter har helt fel. 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset