Paulina Löfgren fick hem en faktura och produkter som hon inte ville ha.
Paulina Löfgren fick hem en faktura och produkter som hon inte ville ha.

Paulina Löfgren, 53, från Nynäshamn deltog i en frågetävling på nätet. Några dagar senare fick hon hem kosttillskott som hon inte alls ville ha. "Jag blir upprörd över att det får gå till så här", säger hon.

Det började som en pop-up-annons på datorn. Några enkla frågor om resande, och en chans att vinna.

Några dagar efter att Paulina Löfgren svarat på frågorna damp det ner ett paket med kosttillskottet Premium Q10 tillsammans med en faktura på 59 kronor. Där stod även att hon hade tecknat en prenumeration som kostade 298 kronor per paket.

Paulina berättar att hon läste villkoren för tävlingen noga och inte hittade någon information om att hon tecknade sig på ett abonnemang när hon svarade på resefrågorna. Hon blev förbannad när kosttillskotten kom.

– Jag blev så jävla arg! Det var bara simpla resefrågor jag svarade på. Det stod ingenstans att jag tackade ja till en prenumeration på några piller.

Paulina Löfgren gjorde en anmälan till Konsumentverket, kontaktade företaget och lyckades säga upp abonnemanget.

LÄS MER: ”Hon jobbade åt blufföretaget: ”Jag känner mig så skyldig”

Hon är bara en av flera personer som Metro har pratat med och som berättar att de har råkat ut för samma sak. Samtidigt har hundratals anmälningar strömmat in till Konsumentverket mot företaget Premium supplements på bara några månader.

– Först kände jag mig lite dum. Men det har gått över. Nu tycker jag bara att det är fruktansvärt att det får gå till så här. Det finns många människor som inte har samma förmåga att ta sig ur sådana här saker, säger Paulina Löfgren.

Metro har sökt de ansvariga för företaget Premium supplements.

Så gör du om du fastnat i ett abonnemang

Företagen bakom abonnemangsfällorna är ofta svåra att få kontakt med. Och vid kontakt kan de hota med inkasso och Kronofogden.

Tänk på att alltid vara kritisk till erbjudanden du stöter på. Bra erbjudanden ska granskas hårdare. Ofta finns det en liten ruta där du ska godkänna villkoren, i den långa villkorstexten kan det dölja sig fällor.

Men har du redan åkt dit så finns det några saker du kan göra, på Konsumentverkets sajt finns en mer utförlig mall:

1. Ta kontakt med företaget. Har du tecknat ett abonnemang som du inte vill ha så meddela företaget skriftligen och säg upp det. Tänk på att spara all dokumentation, mejla hellre än att ringa. Du är inte skyldig att betala porto för att skicka tillbaka varor du inte beställt, vill de ha tillbaka varorna får de hämta dem eller skicka returporto.

2. Vid hot om inkasso. Tar företaget ärendet vidare till ett inkassobolag är det viktigt att bestrida även den fakturan, många inkassobolag granskar inte ett ärende förrän en konsument bestrider kravet. Förklara vad som hänt och skicka med all dokumentation. Du riskerar ingen betalningsanmärkning bara för att du bestrider ett krav från ett inkassobolag. Bestrid även om det går hela vägen till Kronofogden.

3. Kortreklamation. Har det dragits pengar från ditt konto för en vara eller tjänst som du inte har beställt så kan du göra en kortreklamation. I vissa fall kan du få hjälp med återbetalning på så sätt. Information om hur du går tillväga finns hos din bank.

Källa: Konsumentverket

 

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset