Kia Picanto klarar sig bra även på landsväg – man kan komma på sig med att köra väl fort.
Kia Picanto klarar sig bra även på landsväg – man kan komma på sig med att köra väl fort.

Kias nya sportiga diesel en utmärkt citybil – men tanken är väl liten

TESTKÖRT. Kia Picanto är liten. Så liten att den får plats nästan överallt. Nu har den dessutom fått en liten dieselmotor på 75 hästkrafter. Intressant för alla som vill åka billigt men ändå nytt.
Dieselmotorn i Picanto är pigg och dragvillig, men har en rå gång som mest hör hemma i en transportbil. Det vibrerar och skakar i bilen så att man först tror att något är fel. Det blir bättre under körning, men under 2000 varv händer i stort sett ingenting.

Förbrukningen uppges till 4,4 liter per tio mil vid blandad körning. Vår förbrukning hamnade snarare på 5–6 liter under normal körning, vilket är i nivå med större dieselbilar som VW Golf eller Renault Mégane.
Men då hade testbilen bara rullat 800 mil och var knappt inkörd så förbrukningen borde sjunka med tiden. Bränsletanken rymmer dock bara 35 liter, så även med en förbrukning på strax under halvlitern per mil blir aktionsradien kort.
Långpendlaren som överväger en Picanto bör också ta hänsyn till att farthållare saknas på tillvalslistan.

Annars fungerar Picanton förvånansvärt bra både på landsväg och motorväg, och man kommer ofta på sig själv med att köra för fort.
Som citybil är den närmast oöverträffad, med små yttermått och dragvillig motor. I prisklassen finns inte heller så många konkurrenter. De flesta mikrobilar, som Hyundai Atos och Toyota Aygo, finns inte för diesel.
Smart har ett dieselalternativ, men bara på 0,8 liter och 41 hästkrafter. Den är dessutom bara tvåsitsig till skillnad från Picanto, som kan fungera som familjebil om bagaget inte är så stort. Två vuxna sitter bra i baksätet och den vridstarka dieseln klarar en fullastad bil utan att tappa flåset.
Ska man hitta en värdig ersättare får man titta på Ford Fiesta eller Nissan Micra, men då ökar också priset med 20 000 kronor.

Visst kan man tycka att Picanto Crdi skulle vara ännu snålare, men det går inte att bråka om priset eller driftskostnaderna. Ska man åka långt, litet och billigt är det Picanto som gäller. Med 116 gram per kilometer i koldioxidutsläpp blir skatten bara 2 100 kronor per år.
Sportpaketet kostar 8 000 kronor med läderratt och en snygg del-läderklädsel, pedaler i aluminium och 14 tums aluminiumfälgar. Det är definitivt värt påslaget, även om man fortfarande får vara utan ganska väsentliga saker som ESP, antisladdsystem, och originalmonterad cd-radio.

Nästa artikel inom Metro Music:
Zara Larsson kan få musikexportpriset